Szkolenie online Opodatkowanie świadczeń pozapłacowych - najnowsze interpretacje i praktyka organów podatkowych 27.10.2026 r. godz.: 12:00
Włącz wersję kontrastową
Zmień język strony
Prawo.pl

Czy przekazanie odpisów na konto ZFŚS z opóźnieniem nie wyklucza możliwości zaliczenia przekazanej kwoty do kosztów uzyskania przychodów?

waga podpis pioro
Źródło: iStock
Firma w marcu dokonała odpisu na ZFŚS. Jednak ze względu na brak środków, przelew na wyodrębniony rachunek dokonany został w grudniu.
Czy odpis może stanowić koszt uzyskania przychodu?

Odpis dokonany w grudniu stanowić będzie koszt uzyskania przychodu pracodawcy.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika. Kosztem uzyskania przychodów są jednak:
a) podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy,
b) odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.
Przepisy podatkowe, mówiąc o możliwości zaliczenia odpisów do kosztów, przewidują tylko jeden warunek - przekazanie odpisu na wydzielony rachunek bankowy. Skoro więc wymogiem nie jest terminowa wpłata, należy uznać, iż przekazanie odpisów na konto ZFŚS z opóźnieniem powoduje, iż podatnik może zaliczyć przekazaną kwotę do kosztów uzyskania przychodów.

Polecamy książki podatkowe

Przejdź do: Meritum Podatki 2026, Aleksander Kaźmierski - otwiera się w nowym oknie
Nowość
Meritum Podatki 2026 rgb
70% Rabatu
Sprawdź
Cena promocyjna: 104,70 zł | Cena regularna: 349,00 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 104,70 zł