Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że kupując zorganizowaną imprezę sylwestrową zawieramy umowę. Często jej najprostszym potwierdzeniem jest bilet wstępu. W gorączce sylwestrowych przygotowań pamiętać należy nie tylko o tym, żeby efektownie wyglądać, ale też o naszych prawach i obowiązkach.
Urząd dodaje, że umowa powinna być na piśmie. Spisanie najważniejszych punktów organizowanego wieczoru ułatwi dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z przedsiębiorcą. „Doprecyzujmy szczegóły zabawy, np. ilość ciepłych dań, napojów, rodzaj oraz formę muzyki" - radzi UOKiK.

Warunki realizacji

UOKiK przypomina, że umowa powinna zawierać szczegółowe warunki jej realizacji. Należy określić, z kim jest zawierana, koszt wykonania usługi i termin jej realizacji oraz kary wynikające z niewywiązania się organizatora z umowy. UOKiK namawia, by reklamować usługi, które zostały wykonane niezgodnie z umową.
Pozostawione w szatni rzeczy powinny być bezpieczne. „W kinach, teatrach, klubach widnieje napis, zgodnie z którym w przypadku zaginięcia lub zniszczenia garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności. Jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni - nie tylko wtedy, gdy jest płatna" - podkreśla Urząd.
„Jeżeli zamierzamy skorzystać z usług fryzjera, kosmetyczki, krawca, pralni, pamiętajmy, że cenniki powinny być umieszczane w miejscach ogólnodostępnych i widocznych dla konsumentów, a ceny za usługi powinny być podawane wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu świadczenia" - informuje UOKiK.
Dodaje, że klient może również reklamować niezgodną z ustaleniami fryzurę, makijaż, czy zabieg kosmetyczny. Na podstawie kodeksu cywilnego konsument może zażądać od wykonawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. „Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn, mamy prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty" - precyzuje UOKiK.
Urząd przypomina, że odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna, czyli np. trwała spaliła włosy, zamiast koloru blond wyszedł inny, zabieg kosmetyczny spowodował chorobę itp.
„Możemy domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. Konieczne są rachunki, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie" - dodaje UOKiK.
Urząd przypomina ponadto osobom, które zamierzają spędzić Sylwestra na stoku, że za niewykorzystany karnet z powodu m.in. pogorszenia warunków atmosferycznych czy awarii wyciągu należy się zwrot pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanych zjazdów.
„Jeżeli przedsiębiorca nie chce respektować praw, należy poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów" - podsumowuje UOKiK.