Czy koszty poniesione na organizację sieci warsztatów (projekt wizualizacji, banery reklamowe, materiały reklamowe, koszty promocji sieci warsztatów) stanowią dla spółki koszty uzyskania przychodów?
Czy spółka promując siec warsztatów świadczy usługę i uzyskuje przychód?
Koszty organizacji sieci warsztatów stanowią koszty uzyskania przychodów spółki. Uważam, że w przedstawionej sytuacji spółka nie świadczy usług generujących u niej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Wymienione w pytaniu wydatki na organizację sieci warsztatów z pewnością ponoszone są przez spółkę w celu osiągnięcia przychodów (przychodów z napraw pogwarancyjnych) oraz zachowania źródła przychodów (naprawy gwarancyjne), a jednocześnie nie są to wydatki wyłączone z możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji koszty organizacji sieci warsztatów stanowią koszty uzyskania przychodów spółki.
Jednocześnie uważam, że w przedstawionej sytuacji spółka nie świadczy usług generujących u niej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód. Po pierwsze należy bowiem wskazać, że wymienione w pytaniu działania spółki dla współpracujących z nią warsztatów są w istocie również działaniami leżącymi w interesie spółki. Po drugie, nie sposób konkretnym działaniom spółki przyporządkować konkretne działania warsztatów (co jest konieczne z punktu widzenia ustalenia wysokości przychodów z tytułu świadczenia usług przez spółkę). Z tych względów nie można działań spółki uznać za świadczenie usług przez spółkę w zamian za świadczenie usług przez warsztaty (czego skutkiem byłby wniosek o powstawaniu z tego tytułu przychodów w spółce).