Ze zgłoszeń napływających do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich wynika, że konsumenci kupujący w internecie najczęściej narzekają na brak lub opóźnienie dostawy (40 proc. skarg), dostarczenie produktu wadliwego lub niezgodnego z zamówieniem (30 proc.) oraz nieuczciwe warunki umowy (13 proc.), np. przedsiębiorca odmówił zwrócenia klientowi kosztów przesyłki produktu, który okazał się być wadliwy. - Zdarza się, że źródłem problemu bywa nieuwaga konsumentów, którzy zapominają o przeczytaniu regulaminu sklepu lub pochopnie klikają kup teraz, bez sprawdzenia kim jest sprzedawca - mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
8 zasad bezpiecznych zakupów online
1. Sprawdź dane kontaktowe i wiarygodność przedsiębiorcy - na stronie sklepu internetowego należy szukać pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Jeśli umożliwia on osobisty odbiór towaru to znak, że nie ma nic do ukrycia. Podanie jedynie e-maila, nr telefonu lub nr skrzynki pocztowej to za mało, by uznać sprzedawcę za godnego zaufania. Uwaga: adres strony z rozszerzeniem ".pl" nie musi oznaczać, że mamy do czynienia ze sklepem internetowym zarejestrowanym w Polsce.
2. Nie klikaj w link z e-maila, bo możesz paść ofiarą oszustwa - codziennie do naszych skrzynek e-mailowych trafiają oferty handlowe sklepów sprzedających ubrania znanych marek, sprzęt elektroniczny czy luksusowe kosmetyki. Jeśli jesteśmy zainteresowani zakupem jednego z ich produktów, nie należy wchodzić na stronę przedsiębiorcy poprzez link zamieszczony w e-mailu, ale wpisać podaną nazwę sklepu w wyszukiwarkę i dopiero kliknąć. Dlaczego? Zdarza się, że pod znany sklep podszywa się oszust, mający identycznie wyglądającą witrynę internetową. W ten sposób usiłuje wyłudzić pieniądze za "markowy towar", którego nigdy nie otrzymamy.
3. Wybieraj sklepy z certyfikatami zaufania, szukaj opinii o sprzedawcy - warto sprawdzić, czy przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie dobrych praktyk oraz określonych standardów obsługi (np. europejski certyfikat Euro-label czy Trusted Shops). Sprzedawca, który posiada taki certyfikat zaufania, jest sprawdzony przez niezależnych audytorów, uznany za wiarygodnego i bezpiecznego dla klientów. O przynależności do systemu świadczą oznaczenia graficzne, które sklepy umieszczają w widocznym miejscu swojej witryny. Oznaczeniom tym towarzyszy stosowna informacja o zakresie kryteriów objętych certyfikacją. Przydatną wskazówką są też oceny klientów, którzy wcześniej korzystali z usług sklepu. Warto szukać ich na forach internetowych lub w serwisach opinii. Szczególnie cenne są te oznaczone jako "zaufane opinie", gdyż zostały napisane przez rzeczywistych klientów sklepu, a nie np. jego pracowników lub konkurencję.
4. Sprawdź bezpieczeństwo płatności - na stronie internetowej sklepu (w dole ekranu) należy szukać symbolu kłódki, symbolizującej bezpieczne połączenia lub wybieraj płatność zwykłym przelewem. W trakcie transakcji należy sprawdzać czy ma się bezpieczne połączenie (w protokole https - w polu adresu strony internetowej) oraz czy sprzedawca zapewnia procedurę zawarcia umowy krok-po-kroku.
5. Zanim dokonasz zakupu sprawdź koszty oraz czas dostawy (przesyłki pocztowej lub kurierskiej) - jeśli sklep zapewnia dostarczenie towaru w ciągu 24 czy 48 godzin od momentu zamówienia, musi wywiązać się z tego zapewnienia. Jednak w sytuacji, gdy do Świąt zostało zaledwie kilka dni, a sprzedawca nie daje gwarancji dostawy w określonym czasie, należy zapytać o możliwość odbioru osobistego lub wybrać zakup w sklepie stacjonarnym.
6. Pamiętaj, że masz 10 dni na zwrot bez ponoszenia kosztów - gdy zakupiony przez internet prezent nie spodobał się obdarowanemu, można dokonać zwrotu takiego produktu bez konsekwencji (wyjątkiem są opłaty za przesyłkę towaru do sprzedawcy) w ciągu 10 dni kalendarzowych w Polsce i co najmniej 7 dni roboczych w sklepach zarejestrowanych w pozostałych krajach UE. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować o tym klienta. Jeśli tego nie zrobi, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy. Uwaga: prawa do odstąpienia nie stosuje się m.in. do umów o usługi zakwaterowania, transportu, turystyczne oraz zakupu przez licytację na aukcji internetowej.
7. Nie obawiaj się złożyć reklamację - internauta ma prawo do reklamacji każdego towaru kupionego w UE w ciągu 2 lat od dnia, kiedy go dostarczono. Jeżeli przedsiębiorca nie chce uwzględnić jego roszczeń, można poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W przypadku nieuczciwego postępowania sklepu internetowego mającego siedzibę w innym kraju UE, skargę można zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego - ECK Polska (22 55 60 118; www.konsument.gov.pl).
8. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą, w razie sporu będziesz w stanie udowodnić swoje racje - należy wydrukować lub skopiować stronę, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia. Można to zrobić dokonując tzw. zrzutu ekranu (klawisz Print Screen na klawiaturze). Warto również w ten sam sposób skopiować widok strony internetowej sklepu z ofertą, z której skorzystano, zapisać kopię umowy oraz regulaminu sklepu oraz nie kasować korespondencji mailowej z przedsiębiorcą. Nie później niż w chwili dostawy klient powinien otrzymać w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku potwierdzenie zawarcia umowy o określonej treści.
8 zasad bezpiecznych zakupów online
1. Sprawdź dane kontaktowe i wiarygodność przedsiębiorcy - na stronie sklepu internetowego należy szukać pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Jeśli umożliwia on osobisty odbiór towaru to znak, że nie ma nic do ukrycia. Podanie jedynie e-maila, nr telefonu lub nr skrzynki pocztowej to za mało, by uznać sprzedawcę za godnego zaufania. Uwaga: adres strony z rozszerzeniem ".pl" nie musi oznaczać, że mamy do czynienia ze sklepem internetowym zarejestrowanym w Polsce.
2. Nie klikaj w link z e-maila, bo możesz paść ofiarą oszustwa - codziennie do naszych skrzynek e-mailowych trafiają oferty handlowe sklepów sprzedających ubrania znanych marek, sprzęt elektroniczny czy luksusowe kosmetyki. Jeśli jesteśmy zainteresowani zakupem jednego z ich produktów, nie należy wchodzić na stronę przedsiębiorcy poprzez link zamieszczony w e-mailu, ale wpisać podaną nazwę sklepu w wyszukiwarkę i dopiero kliknąć. Dlaczego? Zdarza się, że pod znany sklep podszywa się oszust, mający identycznie wyglądającą witrynę internetową. W ten sposób usiłuje wyłudzić pieniądze za "markowy towar", którego nigdy nie otrzymamy.
3. Wybieraj sklepy z certyfikatami zaufania, szukaj opinii o sprzedawcy - warto sprawdzić, czy przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie dobrych praktyk oraz określonych standardów obsługi (np. europejski certyfikat Euro-label czy Trusted Shops). Sprzedawca, który posiada taki certyfikat zaufania, jest sprawdzony przez niezależnych audytorów, uznany za wiarygodnego i bezpiecznego dla klientów. O przynależności do systemu świadczą oznaczenia graficzne, które sklepy umieszczają w widocznym miejscu swojej witryny. Oznaczeniom tym towarzyszy stosowna informacja o zakresie kryteriów objętych certyfikacją. Przydatną wskazówką są też oceny klientów, którzy wcześniej korzystali z usług sklepu. Warto szukać ich na forach internetowych lub w serwisach opinii. Szczególnie cenne są te oznaczone jako "zaufane opinie", gdyż zostały napisane przez rzeczywistych klientów sklepu, a nie np. jego pracowników lub konkurencję.
4. Sprawdź bezpieczeństwo płatności - na stronie internetowej sklepu (w dole ekranu) należy szukać symbolu kłódki, symbolizującej bezpieczne połączenia lub wybieraj płatność zwykłym przelewem. W trakcie transakcji należy sprawdzać czy ma się bezpieczne połączenie (w protokole https - w polu adresu strony internetowej) oraz czy sprzedawca zapewnia procedurę zawarcia umowy krok-po-kroku.
5. Zanim dokonasz zakupu sprawdź koszty oraz czas dostawy (przesyłki pocztowej lub kurierskiej) - jeśli sklep zapewnia dostarczenie towaru w ciągu 24 czy 48 godzin od momentu zamówienia, musi wywiązać się z tego zapewnienia. Jednak w sytuacji, gdy do Świąt zostało zaledwie kilka dni, a sprzedawca nie daje gwarancji dostawy w określonym czasie, należy zapytać o możliwość odbioru osobistego lub wybrać zakup w sklepie stacjonarnym.
6. Pamiętaj, że masz 10 dni na zwrot bez ponoszenia kosztów - gdy zakupiony przez internet prezent nie spodobał się obdarowanemu, można dokonać zwrotu takiego produktu bez konsekwencji (wyjątkiem są opłaty za przesyłkę towaru do sprzedawcy) w ciągu 10 dni kalendarzowych w Polsce i co najmniej 7 dni roboczych w sklepach zarejestrowanych w pozostałych krajach UE. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować o tym klienta. Jeśli tego nie zrobi, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy. Uwaga: prawa do odstąpienia nie stosuje się m.in. do umów o usługi zakwaterowania, transportu, turystyczne oraz zakupu przez licytację na aukcji internetowej.
7. Nie obawiaj się złożyć reklamację - internauta ma prawo do reklamacji każdego towaru kupionego w UE w ciągu 2 lat od dnia, kiedy go dostarczono. Jeżeli przedsiębiorca nie chce uwzględnić jego roszczeń, można poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W przypadku nieuczciwego postępowania sklepu internetowego mającego siedzibę w innym kraju UE, skargę można zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego - ECK Polska (22 55 60 118; www.konsument.gov.pl).
8. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą, w razie sporu będziesz w stanie udowodnić swoje racje - należy wydrukować lub skopiować stronę, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia. Można to zrobić dokonując tzw. zrzutu ekranu (klawisz Print Screen na klawiaturze). Warto również w ten sam sposób skopiować widok strony internetowej sklepu z ofertą, z której skorzystano, zapisać kopię umowy oraz regulaminu sklepu oraz nie kasować korespondencji mailowej z przedsiębiorcą. Nie później niż w chwili dostawy klient powinien otrzymać w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku potwierdzenie zawarcia umowy o określonej treści.