Pecha mają roczniki 2007, 2008 i 2009 – zaczynały one naukę w latach 2014-2015. W wyniku nieudanej reformy, obniżającej wiek obowiązkowego rozpoczęcia nauki, doszło do kumulacji, co powoduje dużo bardziej zaciętą walkę o miejsce w dobrym liceum.

 

Każdy punkt się liczy - od egzaminu ósmoklasisty można się odwołać>>

 

Maksymalnie 200 punktów

Na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę łącznie następujące kryteria:

  • wyniki egzaminu ósmoklasisty;
  • wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oceny z języka polskiego i matematyki oraz z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora danej szkoły jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału tej szkoły;
  • świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem;
  • szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.

Maksymalnie można uzyskać 200 punktów – 100 za idealne wyniki egzaminu ósmoklasisty, kolejne 100 za oceny i osiągnięcia na świadectwie. Uczniowie, którzy są finalistami lub laureatami ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, albo laureatami konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, są przyjmowani w pierwszej kolejności do szkoły publicznej, którą wskazały w swoim wniosku jako szkołę pierwszego wyboru.

Sprawdź w LEX: Czy w procesie rekrutacji do liceum dyrektor szkoły może ustalić język obcy nowożytny jako jeden z dwóch przedmiotów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału szkoły? >

  


Preferencja do klasy, a nie szkoły

Uczniowie w specjalnym systemie określają swoje preferencje, wskazując szkołę i profil klasy, do której chcą pójść. Liczba klas, jakie mogą wskazać, zależy od jednostki samorządu terytorialnego  – w tym roku w Warszawie można wskazać dowolną liczbę preferencji, część samorządów określa natomiast, że mogą to być trzy klasy.

Kluczowe jest tu właśnie to, że uczeń jako preferencję wybiera konkretną klasę, a nie  tylko szkołę. Przykładowo – najwięcej chętnych wybiera klasy matematyczno-informatyczne, matematyczno-fizyczne i biologiczno-chemiczne. Mniej startuje do klas humanistycznych lub z rozszerzonym językiem obcym, który nie jest tak popularny, jak angielski. Nie oznacza to jednak, że uczeń, który zapisał się do obleganej klasy i się do niej nie dostał, „spadnie" do klasy o innym profilu.

-System obliczy uczniowi punkty do oddziału pierwszego wyboru, a potem określi, które ma miejsce na liście kandydatów – wyjaśnia Prawo.pl dyrektorka LXV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. gen. J. Bema w Warszawie. – Powiedzmy, że mamy 30 miejsc, jeżeli kandydat ma 29 wynik, zakwalifikuje się do oddziału, który wybrał w pierwszej kolejności – wskazuje. Jeżeli uczeń nie zakwalifikuje się do klasy I wyboru, na tych samych zasadach wylicza się mu punkty do klasy II wyboru (musi to być konkretnie wybrana przez niego klasa – system sam z siebie nie zmieni profilu oddziału w wymarzonym liceum, jeżeli uczeń nie wybrał go w drugiej kolejności).

Sprawdź w LEX: Jaki wymiar godzin przedmiotów w zakresie rozszerzonym powinien realizować uczeń w klasie I szkoły ponadpodstawowej? >

 

Lepszy uczeń „wypchnie” tego, który zgłosił się pierwszy

Następnie algorytm wylicza punkty dla klasy drugiego wyboru i tu znów wygra lepszy – tu również konkurują ze sobą uczniowie z innych preferencji, którzy wybrali dana klasę – Za każdym razem liczą się punkty, nawet jeżeli do danego oddziału zgłosiło się w pierwszej kolejności tak mało kandydatów, że zakwalifikowaliby się wszyscy do przyjęcia , to konkurują z osobami, które tę klasę wybrały jako swoją opcję awaryjną - wskazuje Małgorzata Pucułek.

Uczeń, który nie dostał się do klasy pierwszego wyboru ze względu na zbyt małą liczbę punktów jest kwalifikowany do klasy, którą wybrał w drugiej kolejności. Według tej zasady system rozpatruje wszystkie preferencje uczniów aż ustalone zostaną listy uczniów poszczególnych klas. - W tym roku faktycznie jest wyjątkowo trudno. Problem z dostaniem się do szkoły mogą mieć też uczniowie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w tym roku w naszej szkole liczba tych kandydatów przekracza  zdecydowanie liczbę miejsc. To wyjątkowo trudne zwłaszcza dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, bo jest stosunkowo niewiele szkół dostosowanych do ich potrzeb - wskazuje.

Sprawdź w LEX: Kalendarz zadań dyrektora - Lipiec 2023 >

 

Rekrutacja uzupełniająca

Bywa jednak, że ktoś mocno przeliczy się np. zakładając wyższy wynik egzaminu ósmoklasisty i nie dostanie się do żadnej z wybranych klas. W takiej sytuacji będzie musiał wziąć udział w rekrutacji uzupełniającej – w tej procedurze uczniowie ponownie muszą złożyć wniosek o przyjęcie do placówki. Ci, którzy się dostaną muszą dostarczyć do szkoły niezbędne dokumenty. Terminy składania wniosków zależą od województwa:

  • dolnośląskie: 1-3 sierpnia;
  • kujawsko-pomorskie: 24 lipca-31 lipca;
  • lubelskie: 24-31 lipca;
  • lubuskie: 1-4 sierpnia;
  • łódzkie: 21-26 lipca;
  • małopolskie: 28 lipca-4 sierpnia;
  • mazowieckie: 31 lipca-2 sierpnia;
  • opolskie: 26-31 lipca;
  • podkarpackie: 25-28 lipca;
  • podlaskie: 25-28 lipca;
  • pomorskie: 1-3 sierpnia;
  • śląskie: 27 lipca-1 sierpnia;
  • świętokrzyskie: 31 lipca-3 sierpnia;
  • warmińsko-mazurskie: 24 lipca-3 sierpnia;
  • wielkopolskie: 25-28 lipca;
  • zachodniopomorskie: 24-28 lipca.

 

Wyniki znane będą na początku sierpnia.

Sprawdź w LEX: Czy uczniowie niepełnoletni, którzy ukończyli branżową szkołę I stopnia nadal powinni realizować obowiązek nauki? >

 

Dla pozostałych – szkoła z przydziału

Wszyscy uczniowie zostaną jednak przyjęci do szkoły – jak zresztą wielokrotnie zapewniało MEiN, pytane o rozwiązania dla podwójnego rocznika. - Kandydat ma gwarancję nauki w szkole publicznej, ale nie ma gwarancji, że dostanie się do wybranej szkoły lub wybranego typu szkoły. Absolwenci szkoły podstawowej w postępowaniu rekrutacyjnym mają równe, przejrzyste i możliwe do spełnienia warunki. Obowiązujące przepisy nie dyskryminują żadnego kandydata - tłumaczył wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski w odpowiedzi na jedną z interpelacji na ten temat. Jeżeli uczeń nie dostanie się do żadnej szkoły ani w pierwszej turze rekrutacji, ani w rekrutacji uzupełniającej, należy zwrócić się do rady powiatu o wskazanie placówki, w której są wolne miejsca.

Czytaj w LEX: Rekrutacja do branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia >

 

Dokumenty muszą trafić do szkoły pierwszego wyboru

Ważne jest też dostarczenie dokumentów do szkoły pierwszego wyboru – w Warszawie należy to zrobić w terminie od 23 czerwca do 12 lipca br. do godz. 15:00.

Kandydaci do szkół ponadpodstawowych składają w szkole pierwszego wyboru kopie:

  • świadectwa ukończenia szkoły podstawowej
    oraz
  • zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty.

W przypadku zmiany szkoły, należy odebrać dokumenty i samemu dostarczyć je do szkoły, do której ostatecznie dostał się kandydat.

Sprawdź w LEX: Jakiego typu egzaminy kwalifikacyjne powinny być przeprowadzane w szkole, która prowadzi program matury międzynarodowej? >

Nie ma tu przy tym znaczenia, kiedy dokumenty zostaną dostarczone do szkoły, choć - jak mówi Prawo.pl Marek Pleśniar dyrektor biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty - część rodziców mogła źle zrozumieć zasady i uznać, że szybsze dostarczenie dokumentów zwiększa szanse na dostanie się ucznia do liceum.

Sprawdź w LEX: Czy od roku szkolnego 2023/2024 można przyjąć ucznia 4-letniego technikum do 5-letniego technikum? >

 

Złagodzenie przepisów dotyczących szkół podstawowych

Resort edukacji nie jest jednak zupełnie głuchy na głosy nauczycieli i przyszłych uczniów szkół średnich. Chce wprowadzić ułatwienia dla szkół ponadpodstawowych i zatrudnionych w nich nauczycieli -  zmiany przewiduje projekt, nad którym obecnie trwają prace w Sejmie.

Nowelizacja umożliwi stworzenie czasowo działających dodatkowych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w roku szkolnym 2023/2024. Te lokalizacje zostaną podporządkowane organizacyjnie szkołom prowadzonym przez jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei nauczyciele szkół ponadpodstawowych nie będą musieli trzymać się limitu godzin ponadwymiarowych określonego w art. 35 Karty Nauczyciela – tzn. że ich liczba będzie mogła przekroczyć jedną czwartą tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć.

Czytaj w LEX: Wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego 2022/2023