Sejmowa Komisja do Spraw Petycji złożyła w lasce marszałkowskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (nr EW-020-1197/23), który czeka na nadanie numeru druku sejmowego. Przewiduje on zmianę art. 80 ustawy poprzez dodanie ust. 2, na podstawie którego zasiłek pogrzebowy ma podlegać waloryzacji, zgodnie z przepisami art. 88 i art. 89. Projektowana ustawa, jak zakładają jej autorzy, ma wejść w życie 1 stycznia 2024 r.

Zobacz zestawienie: Wysokość zasiłku pogrzebowego od 1999 roku >>

Czytaj również: Zasiłek pogrzebowy jednak wzrośnie? MRiPS analizuje możliwości>>

Koniec „zamrożenia” kwoty zasiłku pogrzebowego?

- Obecnie, na podstawie art. 80 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zasiłek pogrzebowy przysługuje w wysokości 4000 zł. Kwota ta jest określona jako kwota stała. Nie przewidziano waloryzacji wysokości świadczenia ani jakiegokolwiek mechanizmu podnoszenia jego wysokości. Aktualne brzmienie tego przepisu zostało nadane ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. Nr 238, poz. 1578). Ma on zastosowanie do wysokości wszystkich zasiłków pogrzebowych przysługujących po osobach, których śmierć nastąpiła po dniu 28 lutego 2011 r. Jest więc oczywiste, że realna wartość zasiłku pogrzebowego, w szczególności w relacji do kosztów pogrzebów, znacznie zmalała od czasu ustalenia tej kwoty. Kwota ta obecnie nie pozwala na spełnienie podstawowej funkcji zasiłku pogrzebowego, nie zapewnia bowiem możliwości godnego pochówku – czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Sprawdź w LEX: Czy gmina ma podstawy ku temu, aby odmówić sprawienia pochówku i "zmusić" rodzinę do jego organizacji? >

Komisja do Spraw Petycji uznała, że po prawie 12 latach „zamrożenia” kwoty zasiłku pogrzebowego konieczne jest wprowadzenie systemowych zmian. – Po analizie różnych możliwości regularnego podwyższania wartości tego świadczenia Komisja proponuje stosowanie zasady ogólnej, realizowanej w odniesieniu do wielu świadczeń społecznych i przyjęcie, że zasiłek pogrzebowy powinien być waloryzowany w terminach i na zasadach identycznych jak waloryzacja emerytur i rent – wyjaśnia w uzasadnieniu Komisja do Spraw Petycji.

Zobacz linię orzeczniczą: Uwzględnienie zasiłku pogrzebowego przy ustalaniu należnego odszkodowania >

Według Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, przy założeniu pierwszej waloryzacji w marcu 2021 r. (tj. w okresie pandemii – przyp. red.) dodatkowy koszt (zdyskontowanie inflacją na 2020 r.) wyniósłby 27,3 mln zł, 82,8 mln zł w 2022 r. i łącznie, w kolejnych ośmiu latach (2023-2030) – 2,25 mld zł. Jak podkreślono w uzasadnieniu do projektu, pewna część tych kwot zasiliłaby budżet jako wpływy podatkowe firm realizujących szeroko rozumiane usługi pogrzebowe i składki do FUS związane z ubezpieczeniem pracowników tych firm.

Sprawdź w LEX:

Czy rodzinie przysługuje zasiłek pogrzebowy po osobie zmarłej, która do dnia śmierci uprawniona była do świadczenia pielęgnacyjnego? >

Czy siostra zmarłego mieszkająca w Polsce może starać się o zasiłek pogrzebowy? >

Czy gmina powinna sprawić pogrzeb świadczeniobiorcy, gdy córka zmarłego nie zobowiązała się do pochówku? >