Takie zmiany wynikają z nowelizacji z 28 lipca 2011 r. ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Ustawa wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Do tej pory art. 6 ust. 1 ustawy nie zawierał podstawy do wypłaty świadczeń z FGŚP w razie upadłości firmy znajdującej się na terenie Polski ogłoszonej przez sąd państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Wskutek tego był niezgodny z art. 8a dyrektywy Rady UE w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących ochrony pracowników na wypadek niewypłacalności pracodawcy. Zwrócił na to uwagę Sąd Najwyższy orzekając w sprawie I PK 64/09. Według unijnych przepisów, niewypłacalność pracodawcy zachodzi również wówczas, gdy sąd lub inny uprawniony do wszczęcia postępowania upadłościowego organ w państwie unijnym wyda odpowiednie przedmiotowe orzeczenie.

Do tej pory nie było precyzyjnej procedury przekazywania zbiorczego wykazu do terenowego oddziału FGŚP, rozpoczynającego wypłatę zaległych świadczeń. Dotychczas, zgodnie z przepisami, w razie niewypłacalności pracodawca lub osoba zarządzająca majątkiem firmy w ciągu miesiąca musiała sporządzić wykazy roszczeń pracowniczych. Ustawa nie wskazywała jednak terminu, w jakim wykazy te trzeba było przekazać do odpowiedniego biura terenowego FGŚP, choć od złożenia tych dokumentów zależy czas trwania procedury wypłaty zaległych świadczeń.

Nowela ustawy usuwa tę lukę i precyzuje, że pracodawca, syndyk lub likwidator będą mieli miesiąc od daty niewypłacalności na przekazanie wykazów roszczeń pracowniczych wobec bankrutujących firm.

Zmienią się również zasady umarzania należności pracodawców wobec FGŚP. Fundusz będzie mógł je umorzyć w całości lub w części, gdy postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej, zostało umorzone w całości z urzędu.

Sam fundusz zyska osobowość prawną. Jego dysponentem będzie minister pracy i polityki społecznej, a jego funkcje przejmą urzędy marszałkowskie wraz z wojewódzkimi urzędami pracy.