Chodzi o projekt rozporządzenia ministra infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań zdrowotnych, badań lekarskich i psychologicznych oraz oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności (druk nr 238). W poniedziałek, 29 sierpnia 2022 r., projekt ten trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

Czytaj również: Maszyniści, jak kierowcy, będą mieli swoją ustawę o czasie pracy>>

Łagodniejsze wymagania nie są sprzeczne z unijną dyrektywą

Jak zapewniają autorzy projektu, złagodzenie wymogów zdrowotnych dla kandydatów na maszynistów nie nastąpi kosztem obniżenia poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, gdyż jak wspomniani powyżej nowe wymagania zdrowotne będą nadal mieściły się w wymaganiach określonych w dyrektywie 2007/59/WE, jest która stosowana we wszystkich państwach członkowskich UE. - Natomiast dalsze stosowanie obecnych wymagań zdrowotnych, znacznie ostrzejszych niż przewiduje dyrektywa 2007/59/WE jest nieuzasadnione, ponieważ większość państw członkowskich UE stosuje wymagania zdrowotne na poziomie dyrektywy 2007/59/UE Porównanie międzynarodowe wskazuje w sposób jednoznaczny, że Polska jest państwem, które stosuje wyższe wymagania w stosunku do innych krajów członkowskich Unii Europejskiej, które najczęściej stosują minimalne wymagania zdrowotne określone w dyrektywie 2007/59/WE – czytamy dalej w uzasadnieniu do projektu.

Wprowadzone zmiany dotyczą złagodzonych wymagań dotyczących narządu wzroku i słuchu, w szczególności:

  1. ostrość wzroku z korekcją lub bez: 1,0; nie mniej niż 0,5 dla oka gorzej widzącego;
  2. dopuszczalna maksymalna korekcja soczewkami kontaktowymi lub szkłami: nadwzroczność+5/krótkowzroczność -8;
  3. osoba badana powinna słyszeć szept każdym uchem oddzielnie z odległości 2 m.

 

Według Ministerstwa Infrastruktury, projektowane rozporządzenie przyczyni się do zwiększenia liczby kandydatów na maszynistów, którzy będą spełniali wymagania zdrowotne, co pozwoli na zmniejszenie deficytu maszynistów na rynku pracy powstałego wskutek występowania luki pokoleniowej na tym stanowisku pracy. Z deficytem maszynistów borykają się zarówno przewoźnicy pasażerscy, jak i towarowi.

Zgodnie z projektowanym par. 2 rozporządzenia, do badań lekarskich i psychologicznych, oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności oraz ponownych badań, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe. Także orzeczenia lekarskie potwierdzające zdolność fizyczną i psychiczną osób ubiegających się o świadectwo maszynisty oraz orzeczenia lekarskie potwierdzające zdolność fizyczną i psychiczną osób ubiegających się o zachowanie ważności świadectwa maszynisty wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność do końca okresu, na który zostały wydane.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.