Firma ADP przeprowadziła wśród blisko 33 tys. pracowników z 17 krajów na całym świecie cykliczne badanie „People at Work 2022: A Global Workforce View”, sprawdzając, jakie nastroje panują wśród pracowników w perspektywie ich zatrudnienia na najbliższe lata.

Czytaj również: Lewiatan: Wyzwania i słabości polskiego rynku pracy>>

Czytaj też: Badanie satysfakcji i zaangażowania pracowników – praktyczne przygotowanie metodologii prowadzenia badań w firmie >>>

Optymizm to podstawa

W wyniku pandemii pracownicy na całym świecie musieli mierzyć się z nagłą zmianą trybu pracy, większą liczbą obowiązków oraz ogólnym poczuciem niepewności. Mimo to większość z nich wciąż pozostaje optymistycznie nastawiona do swojej pracy na następne lata. Z raportu ADP wynika, że aż 87,79 proc. pracowników na całym świecie jest optymistycznie nastawiona do pracy u aktualnego pracodawcy w perspektywie następnych pięciu lat. Średnia ta spada w przypadku Europy, gdzie wynosi ona 77,82 proc., natomiast w Polsce aż 78,19 proc. ankietowanych pozostaje optymistami w tej kwestii. W porównaniu z ubiegłą edycją badania, wskaźnik optymizmu – w przypadku Polski – wzrósł o 2 p.p. Dane pokazują również, że poziom optymizmu spada w przypadku krajów Europy. Do największych pesymistów w na tym terenie wbrew pozorom nie należą Polacy, a Francuzi (27,37 proc.). Tuż za nimi plasują się Włosi (26,12 proc.).

Czytaj też: Lepsze zdrowie i zadowolenie personelu opłaca się przedsiębiorstwu - na przykładzie Szwecji >>>

– Jak wskazują dane GUS, stopa bezrobocia w Polsce, w ostatnich miesiącach, utrzymuje się na podobnym poziomie. Przekłada się to również na nastroje pracowników, którzy świadomi tzw. rynku pracownika, nie martwią się o swoje obecne zatrudnienie. Pewność siebie pracowników buduje także obecna walka o specjalistów, co przekłada się na ich docenianie, ale także sukcesywnie zwiększające się wynagrodzenie – twierdzi Anna Barbachowska, dyrektor HR w ADP Polska.

Czytaj też: Krytyka w pracy - komentarz praktyczny >>>

Sylwia Wysocka-Sollich, psycholog Mind Health Centrum Zdrowia Psychicznego zwraca uwagę, że lubimy otaczać się osobami, które wnoszą pozytywne emocje do naszego życia, motywując do wyznaczania nowych celów oraz ich realizacji. - Jak pokazują badania Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, bycie optymistą pozwala osiągnąć lepsze rezultaty w życiu zawodowym. Swoim entuzjazmem tacy pracownicy zarażają innych, szukają nieszablonowych rozwiązań, dzięki czemu zyskują uznanie oraz zaufanie u swojego pracodawcy. Optymistyczne nastawienie do przyszłości pozwala im przygotować się na wyzwania jutra. Łatwiej zaadaptować się do nowej sytuacji, podejmując wyzwania. Pesymiści natomiast mogą mieć z tym problem, będąc mniej elastycznymi – zauważa  Sylwia Wysocka-Sollich.

 

 

Nowe otwarcie

Dwa lata w pandemicznej rzeczywistości sprawiły, że pracownicy przeszli nad nią do porządku dziennego i obecnie optymistycznie patrzą w przyszłość. Według danych ADP, w ciągu najbliższego roku ponad połowa Polaków (50,7 proc.) przewiduje podwyżkę swojego wynagrodzenia. W trakcie kolejnych 12 miesięcy na premię liczy natomiast 38,53 proc. pracowników sektora transportowo-logistycznego oraz 4 na 10 osób zatrudnionych w branży przemysłowej (38,19 proc.). Co ciekawe, polscy pracownicy spodziewają się również, że możliwości ich rozwoju zawodowego zwiększą się. 26,34 proc. z nich, uważa, że otrzyma awans, a ¼ twierdzi, że dostanie możliwość dodatkowego szkolenia i zwiększania swoich kompetencji zawodowych (25,52 proc.).

Czytaj też: Proces adaptacji zawodowej a budowanie lojalności wobec firmy >>>

 


Praca bez wyzwań

Poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy często determinuje dalszą ścieżkę rozwoju pracowników i ma bezpośredni wpływ na ich efektywność. Jednak, mimo że w trakcie pandemii na pracownikach spoczęła większa odpowiedzialność zawodowa, to blisko co trzeci ankietowany w badaniu ADP Polak, twierdzi, że obecna rola w firmie nie jest już dla niego wyzwaniem (27,74 proc.). Ponadto, aż 14,02 proc. polskich pracowników przyznaje, że pandemia nasiliła chęć rezygnacji z obecnej pracy. Największą grupę stanowią w tym przypadku osoby zatrudnione w sektorze finansowym (21,05 proc.), medycznym i handlowym (po 20 proc.).

– Coraz większa liczba pracowników zaczyna redefiniować swoje potrzeby i priorytety, dlatego zatrudnione osoby gotowe są na istotne zmiany w swoim życiu zawodowym. Aby zatrzymać talenty w firmie nie można jedynie nakładać na pracowników kolejnych obowiązków, ale przede wszystkim należy zwrócić uwagę na ich potrzeby – wyjaśnia ekspertka ADP. I dodaje - Na rynku pracy panuje obecnie wzmożona rywalizacja o pracowników, dlatego dla pracodawców kluczowe jest, aby zapewnić im, jak najlepsze możliwości rozwoju kariery. Elastyczność organizacji, otwarta komunikacja i jasne zasady to szczególnie ważne aspekty z perspektywy nie tylko młodszych pokoleń.