Z raportu „Barometr Rynku Pracy IX”, przygotowywanego przez Work Service, wynika, że 19,8% Polaków zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat zmienić swoje obecne miejsce zatrudnienia. Ponad 2/3 z tej grupy chce znaleźć nową pracę jeszcze w tym roku. Największa skłonność do rotacji występuje wśród osób młodych (27,6%) w wieku 18-34 lata, a najmniejsza wśród pracowników 55+ (9,2%).

Pula osób zainteresowanych aktywnym poszukiwaniem pracy w ostatnich latach praktycznie się nie zmienia. Na rynku pracy mamy ponad 78% pasywnych kandydatów, co przy rosnącym popycie na pracowników powoduje, że to firmy muszą aktywniej docierać z bezpośrednią informacją o ofertach zatrudnienia do wybranej grupy specjalistów. Wskazówką, jak to robić, mogą być nasze ostatnie analizy. Okazuje się, że 27,5% aplikacji na ogłoszenia o pracę dokonywanych jest w czwartki przed południem oraz w niedzielę po godzinie 20. Oznacza to, że w tych przedziałach czasowych kandydaci najczęściej przeglądają oferty pracy i na nie odpowiadają – mówi Piotr Adamczyk, Prezes serwisu Kariera.pl i dodaje: Aby zwiększyć atrakcyjność ogłoszenia warto postawić na jawność widełek płacowych. Nasze dane potwierdzają, że takie rozwiązanie nawet o 70% zwiększa współczynnik wysyłanych aplikacji.

 [-OFERTA_HTML-]

Polscy pracownicy mają obecnie trzy główne i sprawdzone metody poszukiwania zatrudnienia. Pierwszym źródłem informacji są portale ogłoszeniowe (57,1%), a w drugiej kolejności pracownicy zwracają się o pomoc do znajomych (53,5%). Na trzecim miejscu wymieniane jest samodzielne poszukiwanie ofert w zakładkach „Kariera” (51,2%). Ta metoda najbardziej zyskuje na popularności i osiąga wynik o 8,4 p.p. wyższy niż na jesieni 2017 roku. Na kolejnej pozycji znalazły się media społecznościowe (30,1%), z których najchętniej korzystają osoby dobrze wykształcone i młode do 34 roku życia. W Urzędach Pracy ofert zatrudnienia planuje szukać 25,4% badanych, głównie z wykształceniem podstawowym i w wieku 55+. Co piąty badany myśli o zwróceniu się do agencji zatrudnienia.

Pracodawcy chcąc dotrzeć do odpowiednich kandydatów powinni podążać ich ścieżkami. Wyraźnie widać, że kanały on-line są dziś najczęściej wykorzystywane do poszukiwania pracy. Szczególnie to widać w przypadku osób młodych i dobrze wykształconych, które obecnie aspirują lub zajmują stanowiska specjalistyczne. W tej grupie dominuje samodzielne poszukiwanie pracy lub korzystanie z mediów społecznościowych, co pokazuje, że mamy do czynienia z bardzo świadomymi osobami, które oczekują otwartej komunikacji i szczegółowych informacji już na etapie ogłoszenia lub informacji o firmie – podsumowuje Piotr Adamczyk, Prezes serwisu Kariera.pl.

Work Service