"Może on nie wiedzieć, np. o awarii ogrzewania. Dopiero gdy pracodawca nie zareaguje, należy poinformować inspekcję pracy" - powiedziała.
Rzeczniczka zwróciła uwagę, że inspektor pracy może nakazać pracodawcy zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca. "Może też ukarać pracodawcę mandatem od 1 tys. do 2 tys. zł i nakazać wstrzymanie prac ze względu na bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia. Inspektor pracy może też skierować wniosek o ukaranie do sądu. Ten ma możliwość nałożenia kary grzywny w wysokości maksymalnej 30 tys. zł" - wyjaśniała.
PIP przypomina, że pracodawca musi zapewnić właściwą temperaturę w pomieszczeniu pracy, odpowiednią do rodzaju wykonywanych zajęć. Temperatura w pomieszczeniach biurowych lub innych, w których wykonuje się lekką pracę fizyczną, nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza. Osoby, które wykonują pracę np. w halach produkcyjnych, muszą mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14 stopni.
Według specjalistów z Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, komfortowa temperatura otoczenia dla pracy lekkiej, w pozycji siedzącej (zimą) to 20 – 22,8 stopni.
Choć nie ma żadnych zakazów ani ograniczeń dotyczących pracy w mroźne dni na świeżym powietrzu, to zdaniem PIP zima nie sprzyja ich prowadzeniu. "Pracodawcy powinni zapewnić pracownikom ciepłą odzież, gorące posiłki profilaktyczne, jeżeli wykonują ciężką pracę oraz gorące napoje, jeśli temperatura powietrza spadnie poniżej 10 stopni" - podkreśla Inspekcja.
Przepisy dokładnie określają, co powinny zawierać takie gorące posiłki. "Powinny zawierać około 50-55 proc. węglowodanów, 30-35 proc. tłuszczów, 15 proc. białek oraz posiadać wartość kaloryczną około 1000 kcal. Z kolei napoje powinny być dostarczone w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników, odpowiednio zimne lub gorące w zależności od warunków wykonywania pracy. Rodzaje napojów i posiłków ustala pracodawca w porozumieniu z pracownikami lub ich przedstawicielami wybieranymi w zakładzie pracy" - wyjaśnia PIP.
Inspekcja dodaje, że pracodawcy powinni zapewnić pomieszczenia, w których pracownicy, wykonujący prace na wolnej przestrzeni, ogrzeją się lub zmienią odzież.
Jak przypomina PIP, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy w przypadku, gdy warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. "Np. stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo, gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom. O podjęciu decyzji powstrzymania się od wykonywania pracy powinien pracownik zawiadomić niezwłocznie przełożonego" - podkreślono.