Chodzi o porozumienie na usługi indywidualnego transportu "door-to-door".

Umowa zakłada, że osoby niepełnosprawne będą mogły skorzystać z indywidualnego transportu do placówek zdrowia czy rehabilitacyjnych. Drugim jej elementem jest likwidacja barier architektonicznych w domach wielorodzinnych.

 

Czytaj też: Po "500 plus" dla niepełnosprawnych zgłoszą się do ZUS setki tysięcy osób - zabraknie lekarzy orzeczników? >>>
 

Najpierw konsultacje z samorządami

Prezes PFRON Marlena Maląg zwraca uwagę w rozmowie z Prawo.pl, że PFRON od sierpnia 2019 zaczyna opracowywać kryteria konkursu. - Zbadamy sytuację w gminach, jak jest wykonywana indywidualna usługa transportowa. Niektóre samorządy ją mają, niektóre nie. Po konsultacjach i zbadaniu sytuacji określimy warunki konkursu. Chcemy z samorządami stworzyć takie warunki programu, który nie będzie gdzieś obok oczekiwań potrzebujących - mówi.

Poinformowała, że po konsultacjach wraz z początkiem 2020 r. ogłoszony zostanie konkurs dla samorządów.

Projekt "door to door" ma wprowadzić nową jakość usług transportowych w samorządach, szczególnie na obszarach wiejskich. PFRON zwraca uwagę, że obecnie na tych terenach osoby z niepełnosprawnościami nie mają odpowiedniego dostępu do  placówek rehabilitacji, a nawet rynku pracy.

Dofinansowanie usług "door to door" może, w zależność od wybranego przez samorząd modelu świadczenia usługi, objąć np. zakup pojazdu dostosowanego do przewozu osób z potrzebami wsparcia w zakresie mobilności, koszty zatrudnienia kierowcy i innych pracowników zaangażowanych w świadczenie usług, koszty eksploatacji samochodu wynikające ze świadczenia usług, albo koszty usługi przez zewnętrzny podmiot.