Wymagania te określa ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504 z późn. zm.) – dalej u.b.i.m. Ustawa dotyczy imprez organizowanych na stadionach lub na innym terenie umożliwiającym przeprowadzenie takiej imprezy, na których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla widzów wynosi nie mniej niż 1.000 albo w hali sportowej lub w innym budynku umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, w których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc wynosi nie mniej niż 500 (w przypadku imprez sportowych - nie mniej niż 300). Do określenia liczby miejsc przyjmuje się przelicznik 0,5 m2 na osobę.
Z ogółu imprez masowych u.b.i.m. wyodrębnia imprezy podwyższonego ryzyka (np. mecze piłkarskie), tj. imprezy, podczas których, zgodnie z informacją o przewidywanych zagrożeniach lub z dotychczasowymi doświadczeniami, dotyczącymi zachowania osób uczestniczących, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji.
Obowiązek zabezpieczenia imprezy masowej spoczywa na organizatorze, a w zakresie określonym w u.b.i.m. i innych przepisach także na: wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta, wojewodzie, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej, służbach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny na obszarach kolejowych, służbie zdrowia, a w razie potrzeby także innych właściwych służbach i organach.
Zabezpieczenie imprezy masowej obejmuje ogół skoordynowanych przedsięwzięć podejmowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z tą imprezą, m.in. ochronę porządku publicznego, zabezpieczenie pod względem medycznym oraz zapewnienie odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi. Organizator ma obowiązek zapewnić m.in.: udział służb porządkowych, informacyjnych oraz kierującego tymi służbami kierownika ds. bezpieczeństwa, pomoc medyczną, zaplecze higieniczno-sanitarne, wyznaczenie dróg ewakuacyjnych oraz dróg umożliwiających dojazd pojazdom służb ratowniczych i Policji, sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia imprezy masowej w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych.
Liczebność służby porządkowej oraz służby informacyjnej powinna wynosić co najmniej 10 członków służb: porządkowej i informacyjnej na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie masowej i co najmniej 1 członek służby porządkowej lub służby informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 20% ogólnej liczby członków służb powinni stanowić członkowie służby porządkowej. W przypadku imprezy o podwyższonym ryzyku, co najmniej 15 członków służb: porządkowej i informacyjnej na 200 widzów, którzy mogą być obecni na imprezie i co najmniej 2 członków służb porządkowej lub informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 50% ogólnej liczby członków służb powinni stanowić członkowie służby porządkowej.
Organizator, podobnie jak pracodawca w zakładzie pracy, ma obowiązek opracować instrukcję postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej oraz regulaminu obiektu (terenu) i regulaminu imprezy masowej. Osoby uczestniczące w imprezie masowej są obowiązane zachowywać się w sposób niezagrażający bezpieczeństwu innych osób, a w szczególności przestrzegać postanowień ww. regulaminów.
Ustawa zabrania wnoszenia na imprezę masową i posiadania przez osoby w niej uczestniczące broni lub innych niebezpiecznych przedmiotów, materiałów wybuchowych, wyrobów pirotechnicznych, materiałów pożarowo niebezpiecznych, napojów alkoholowych, środków odurzających lub substancji psychotropowych. Organizator lub podmiot przez niego uprawniony podczas sprzedaży biletów wstępu na imprezę masową mają prawo zażądać od kupującego okazania dokumentu potwierdzającego jego tożsamość.
Organizator jest uprawniony do utrwalania przebiegu imprezy masowej, a w szczególności zachowania osób w niej uczestniczących, za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Zgromadzone podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej materiały organizator przechowuje po zakończeniu imprezy masowej przez okres 12 miesięcy, a następnie komisyjnie je niszczy.
Ustawodawca odrębnie potraktował mecze piłki nożnej. Niezależnie od ogólnych obowiązków, organizator meczu jest obowiązany zapewnić identyfikację osób uczestniczących w tej imprezie. W związku z tym obiekty wykorzystywane do prowadzenia rozgrywek piłki nożnej w ramach ligi zawodowej muszą być wyposażone we współpracujące ze sobą elektroniczne systemy identyfikacji osób, służące do sprzedaży biletów, kontroli przebywania w miejscu i w czasie trwania meczu piłki nożnej oraz kontroli dostępu do określonych miejsc. Zakres przetwarzanych danych identyfikujących osoby uczestniczące obejmuje w przypadku meczu piłki nożnej - imię i nazwisko oraz numer PESEL, a w razie gdy nie został on nadany - rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, natomiast w przypadku rozgrywek meczów piłki nożnej w ramach ligi zawodowej - imię i nazwisko, wizerunek twarzy oraz numer PESEL, a w razie gdy nie został on nadany - rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość. Dane te są przechowywane przez organizatora przez 2 lata od dnia meczu.
Wstęp na mecz piłki nożnej osoby małoletniej do lat 13 może nastąpić wyłącznie pod opieką osoby pełnoletniej.
Organizator imprezy masowej, na którą wstęp jest odpłatny, odpowiada za szkody obejmujące równowartość zniszczonego lub uszkodzonego mienia, które poniosły Policja, Żandarmeria Wojskowa, straż gminna (miejska), Państwowa Straż Pożarna i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służba zdrowia, w związku z ich działaniami w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej. Ponadto organizator odpłatnej imprezy masowej jest obowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone osobom w niej uczestniczącym.
Według u.b.i.m. kto nie wykonuje polecenia wydanego przez służby porządkowe lub służby informacyjne albo przez Policję lub Żandarmerię Wojskową, podlega karze grzywny nie niższej niż 2.000 zł. Tej samej karze podlega, kto w czasie trwania imprezy masowej przebywa w miejscu nieprzeznaczonym dla publiczności. Kto zaś wnosi lub posiada na imprezie masowej napoje alkoholowe, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 2.000 zł