Menedżer powinien wykorzystać urlop na oderwanie się od obowiązków, wyjście z trybu planowania i kontroli. To dobry czas na wprowadzenie więcej zabawy i spontaniczności, a przede wszystkim - zregenerowanie sił.

Urlop menedżera to test, jak menedżer pracuje z ludźmi, na ile są oni samodzielni, kompetentni i odpowiedzialni w pracy bez szefa. To także sprawdzenie jak działa zespół, czy zasady pracy w zespole działają, czy wartości, w oparciu o jakie on funkcjonuje, „są żywe”, czyli stosowane - a nie tylko deklarowane.

W ludzi warto uwierzyć, że sobie poradzą, ale warto też ich przygotować do swojej nieobecności. O co zadbać, aby podwładni i zespół byli dobrą wizytówką szefa?

Komunikacja

Kluczem jest zaplanowanie swojej nieobecności i poinformowanie podwładnych o tym fakcie, by mentalnie mogli się do tego przygotować. Warto przy tym pamiętać, że zgodnie z modelem typów osobowości (MBTI) ok. 54 proc. osób może potrzebować więcej czasu, by oswoić się ze zmianą. A przecież nieobecność przełożonego to też rodzaj zmiany. Warto też zastanowić się nad tym, kto, oprócz podwładnych, może potrzebować wiedzieć o nieobecności menedżera, by nie otrzymywał on na swoim urlopie maili czy telefonów biznesowych.

Czytaj w LEX: Boty w HR - czy i jak dział HR może wykorzystać nowe technologie? >

Wyznaczenie zastępcy

Menedżer powinien wyznaczyć kogoś w zespole, kto w obliczu trudności czy wyzwań będzie w stanie podejmować szybkie decyzje i działania. I nawet jeśli nie spodziewa się żadnych kryzysów podczas swojego urlopu, to taki zastępca daje poczucie bezpieczeństwa pracownikom. Jest to też forma docenienia pracownika lub sprawdzenia jego gotowości do pełnienia roli kierowniczej czy doświadczenia kompetencji, jakie może chcieć doskonalić w przyszłości.

 

Zastępca musi otrzymać niezbędne uprawnienia i dostęp do informacji czy wiedzy, która jest niezbędna do sprawnego funkcjonowania projektów, obsługi klientów czy całego zespołu.

Czytaj też: Zarządzanie 4.0, czyli mądry szef słucha, co mówią jego pracownicy >

Działania

Jeśli menedżer regularnie spotyka się ze swoimi pracownikami, pewnie wiedzą oni na bieżąco, co się dzieje i jaki jest postęp w prowadzonych działaniach biznesowych. Są jednak sytuacje czy tematy, do których warto wrócić i o nich przypomnieć, bo o ile mogą być one ważne dla menedżera, to pracownicy zajęci swoimi celami i zadaniami nie zawsze muszą mieć ich pełen obraz ani też przywiązywać wagę do niektórych informacji. Warto więc wspólnie stworzyć plan działań na 2 czy 3 tygodnie i go omówić, by pracownicy mogli zadać dodatkowe pytania czy rozwiać wątpliwości.

Czytaj w LEX: Rekrutacja i rozmowy z kandydatami a ochrona danych osobowych - dobre praktyki HR >

Zaufanie

Podczas urlopu warto skupić się na sobie, swoich potrzebach i odpoczynku. Do tego trzeba mieć duże zaufanie do siebie, że wszystko, co menedżer mógł zrobić dla siebie i dla swoich pracowników, zrobił przed urlopem. Ale też warto praktykować zaufanie do podwładnych, że są wystarczająco przygotowani i kompetentni, że poradzą sobie z tym, co do nich należy.

Studia przypadków - zainspiruj się najlepszymi praktykami z LEX HR! Poznaj koncepcje warte skopiowania, jak i potencjalne błędy, których należy unikać >
Nie masz dostępu do tych materiałów? Sprawdź, jak go uzyskać >

Niektórym menedżerom zdarza się dzwonić i dopytywać jak się sprawy mają, pisać maile z plaży lub znad basenu – czasami bez uwzględnienia stref czasowych z oczekiwaniem natychmiastowego kontaktu ze strony pracowników. A to już sygnał, że menedżerowi może brakować nie tylko zaufania, ale też umiejętności zarządzania sobą czy relacjami. Takimi działaniami może nie tylko nie budować swojego autorytetu, ale też niepotrzebne wywierać presję.

Czytaj w LEX: Wielka piątka, czyli kompetencje przyszłości >

Po urlopie

Tuż po powrocie, oprócz zapoznania się menedżera z sytuacją, warto, by docenił tych, którzy go zastępowali, działali sprawnie i dbali o wyniki biznesowe. Jeśli pojawiły się trudności czy problemy, warto je omówić i wyciągnąć lekcje nie tylko dla siebie, ale też „przerobić” je wspólnie z zespołem, by pracownicy też mogli skorzystać z takich doświadczeń na przyszłość.

 


Warto też utrzymać jak najdłużej efekty urlopu, czyli:

  • zaplanować stopniowe wdrażanie się w obowiązki,
  • podtrzymać działania relaksujące, zabawę i spotkania z ludźmi,
  • korzystać z produktów sezonowych w diecie,
  • nawadniać organizm
  • korzystać z kontaktu z naturą.  

Miłego urlopu!

Beata Stefańska

psycholog biznesu

www.beatastefanska.com

 

Więcej przydatnych materiałów znajdziesz w LEX HR:

Ochrona danych osobowych pracowników i kandydatów do pracy - zmiany od 4 maja 2019 r. >

Na co warto zwrócić uwagę, projektując program mentoringowy? >

Nie masz dostępu do tych materiałów? Sprawdź, jak go bezpłatnie uzyskać >

PPK - w jaki sposób ustalać liczbę pracowników na potrzeby ustalenia obowiązku tworzenia PPK >