Przepisem regulującym wymagania, jakie powinny spełniać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą jest rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz. U. poz. 739) – dalej r.w.p.d.l.

Zobacz także: Działalność lecznicza najlepiej w samodzielnym budynku>>

W r.w.p.d.l., z uwagi na optymalizację stosowanych rozwiązań, zrezygnowano ze szczegółowego regulowania zagadnień ogólnobudowlanych, które w wystarczający i jednolity sposób uregulowane zostały w przepisach prawa budowlanego, w szczególności w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) – dalej r.w.t.b.u.
Mimo że dawniej obowiązujące regulacje wyraźnie przewidywały, że pomieszczenia higieniczno-sanitarne powinny być urządzone odrębnie dla pacjentów i dla personelu zakładu, obecnie obowiązujące przepisy takiego wymogu wprost nie stawiają.

Zobacz także: Urządzenia higienicznosanitarne>>

W rozdziale 6 r.w.t.b.u. określono szczegółowe normy, jakie powinny zostać spełnione przy projektowaniu takich pomieszczeń. Z § 84 ust. 1 r.w.t.b.u. wynika jednak, że w budynku użyteczności publicznej (a więc również szpitala) i zakładu pracy należy urządzić ustępy ogólnodostępne, zgodnie z zasadami i w ilościach określonych w powyższym rozdziale.
Innym aktem prawnym, powielającym zasady zapewniania ustępów w pomieszczeniach pracy jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) – r.b.h.p. W rozdziale 4 załącznika nr 4 do r.b.h.p. określone zostały szczegółowe wymagania dotyczące m.in. liczby WC, ich wyposażenie, a także maksymalne odległości od stanowisk pracy.
Chociaż z przytoczonych przepisów nie wynika wprost, że pracodawca podmiotu leczniczego powinien rozdzielić toalety pacjentów i pracowników, można pokusić się o interpretację § 28 r.b.h.p., który uzależnia liczbę toalet od liczby zatrudnionych pracowników (na każdych trzydziestu mężczyzn zatrudnionych na jednej zmianie powinna przypadać co najmniej jedna miska ustępowa i jeden pisuar, lecz nie mniej niż jedna miska i jeden pisuar przy mniejszej liczbie zatrudnionych oraz na każde dwadzieścia kobiet zatrudnionych na jednej zmianie powinna przypadać jedna miska ustępowa, lecz nie mniej niż jedna miska przy mniejszej liczbie zatrudnionych) w następujący sposób: skoro ustawodawca zobowiązał pracodawcę do zapewnienia takiej, a nie innej liczby pomieszczeń higieniczno-sanitarnych dla pracowników, współdzielenie tych pomieszczeń z pacjentami szpitala, spowoduje ograniczenie ich dostępności.
Ponadto, z uwagi na szczególną specyfikę podmiotów leczniczych, a w szczególności kwestie sanitarno-epidemiologiczne, oddzielenie w takich zakładach pracy toalet pacjentów i pracowników, byłoby w pełni uzasadnione, a już na pewno wskazane.

Zobacz także: Higiena rąk>>

Zobacz także: Wymiana powietrza powinna odpowiadać potrzebom użytkowym i funkcji pomieszczeń pracy>>

Więcej na ten temat w Serwisie BHP.