Jak adaptować technologię HR do organizacji przyszłości? Jak przeprowadzić proces transformacji cyfrowej w firmie, aby zarządzać pracownikami z różnych pokoleń? Jak skutecznie motywować pracowników wychowanych na nowych technologiach i związać ich z organizacją na dłużej? Jak o tych zmianach rozmawiać z Zarządem? To pytania, na które 24 maja odpowiadzieli eksperci z Oracle.

Fot. Andrzej Stawiński

- Technologia to nie powód do strachu, ale do myślenia o rozwoju - mówiła Joanna Rossa, Dyrektor Rynku Działy HR w Wolters Kluwer (na zdj. obok), witając uczestników Śniadania HR, zorganizowanego 24 maja przez Wolters Kluwer i Oracle.

Fot. Andrzej Stawiński

 

Cyfrowa ewolucja

Zmienia się świat i zmienia się biznes. W ciągu ostatnich kilkunastu lat połowa firm z listy największych przestały istnieć, m.in. Kodak i Nokia. - To doskonałe przykłady na to, że nie robiąc nic, tak naprawdę cofamy się. Nokia przespała rewolucję smartfonową, nie podążyła za rynkiem i zmianami - mówił Piotr Świętochowski, HCM Senior Sales Manager w Oracle (na zdj. poniżej).

Fot. Andrzej Stawiński

Zaznaczył, że HR często nie czuje się partnerem do rozmowy z prezesem czy dyrektorem finansowym. Zupełnie niepotrzebnie, bo wszyscy mają te same cele - mówił i wyjaśniał, dlaczego mówimy o cyfryzacji HR i cyfrowym menedżerze HR.

3 wyzwania dla HR

* W 2025 roku 75 proc. pracowników stanowić będą ludzie, którzy wychowali się z internetem i smartfonami w rękach. Oni żyją w cyfrowej rzeczywistości. Trzeba to uwzględnić i dostosować do nich sposób zarządzania.

* Ogromnym wyzwaniem w najbliższych latach będzie budowanie zaangażowania i motywowanie w sytuacji, gdy coraz więcej osób już z założenia przychodzi do firmy na krótko i będzie rosnąć liczba pracujących projektowo. Do 2020 roku 40 proc. pracowników będą stanowisć tzw. kontraktorzy.

* Szacuje się też, że 47 proc. zawodów już niebawem zniknie lub zostanie zastąpionych innymi. To wyraźny sygnał dla każdego pracownika - trzeba być gotowym na zmiany, przekwalifikowanie się, uczenie się przez całe życie.

Eksperci Oracle przekonują, że w obliczu tych zmian trzeba zmienić myślenie o zatrudnionych - pracownika traktować jak klienta i nie mówić o przydatności, a o produktywności. Wiele firm dba o swoją opinię wśród klientów, ale nie dostrzega jeszcze potrzeby budowania swojej marki jako pracodawcy. - Nie ma dobrych doświadczeń klientów be dobrych doświadczeń pracowników - podkreśla Błażej Rychlik, dyrektor, Insight & Customer Strategy w Oracle.

 [-OFERTA_HTML-]

Dzisiejszy postęp technologiczny jest tak szybki, że nie jesteśmy w stanie dokładnie przewidzieć, w którym kierunku pójdą zmiany. Tym bardziej trzeba je obserwować i próbować za nimi podążyć. Piotr Świętochowski podkreśla, że nawet nie zdajemy sobie sprawy z momentu, w którym przestawiamy się na nowe technologie, bo to proces ewolucyjny, który stopniowo zmienia nasze przyzwyczajenia. To naturalne w naszym prywatnym życiu, ale niestety biznes tak nie działa. Firmy, które już teraz dostrzegą konieczność cyfryzacji, zyskają przewagę konkurencyjną - podkreśla ekspert Oracle i zachęca do zainteresowania tematem, bo narzędzia są już dostępne, trzeba tylko wyciągnąć po nie rękę. Zmienić się musi koncepcja i sposób myślenia o działaniu HR - to kluczowe.

Pojedyncze narzędzie to jeszcze nie cyfryzacja

Firmy mają już pierwsze doswiadczenia z nowoczesnymi narzędziami. Stosują e-learning, elektroniczne wnioski urlopowe, ale to wciąż są fragmentaryczne rozwiązania, pojedyncze narzędzia, które nie współdziałają ze sobą. Eksperci z Oracle przekonywali do holistycznego spojrzenia na procesy w firmie, począwszy od rekrutacji, przez onboarding, ścieżki kariery i rozwój.

      
Fot. Andrzej Stawiński

Jak przekonać Zarząd do cyfryzacji?

Błażej Rychlik (na zdj. powyżej) opowiadał z kolei, jak należy rozmawiać z Zarządem, aby budować zaangażowanie i innowacyjność w firmie poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii. Podkreślał, że Zarząd zawsze podejmuje decyzje w oparciu o twarde dane i przedstawiał krok po kroku jak zaprojektować zmianę, aby zyskała ona poparcie menedżmentu. Dzielił się swoimi spostrzeżeniami w tym zakresie, które są wspólne dla wszystkich organizacji, niezależnie od ich wielkości czy branży. Ten proces musi być podzielony na kroki. Pierwszym jest zawsze zdefiniowanie potrzeby (wyzwanie biznesowe). Kolejne to: uwzględnienie specyfiki branży, benchmarki, rozpoznanie braków procesowych, uwzględnienie dobrych praktyk, przygotowanie rozwiązania i Mapy Drogowej, a na koniec: wartość/wpływ TCO.

Wdrożenie - niedoceniana faza projektu

Po zidentyfikowaniu potrzeb, przekonaniu Zarządu do zmian i wyborze rozwiązania przychodzi kolejny etap - jego wdrożenie. O tym, w jaki sposób wdrażać nowoczesny system HR i jak przeprowadzić zmianę w organizacji mówili Paweł Wilk, Business Solution Leader i Antonina Hołówko, HCM Principial Salec Consultant (na zdj. wyżej).

Cechy nowoczesnego procesu wdrożeniowego:
- nakierowane na efekty
- wbudowana innowacyjność
-wymusza adopcję rozwiązania
- jest kierowane przez potrzeby biznesu
- zwinne i iteracyjne
- korzysta z podejścia przyspieszonego

Paweł Wilk podkreślał, że proces wdrożenia jest zdecydowanie bardziej pracochłonny niż sama instalacja narzędzia. Trzeba przy tym uwzględnić różne umiejętności cyfrowe pracowników. Z jednej strony mamy w firmach coraz młodsze i bardziej zdigitalizowane pokolenia, z drugiej muszą sobie z nimi poradzić także starsi pracownicy. Wdrożenie zmiany trzeba więc odpowiednio przygotować. Nie można przynieść gotowego rozwiązania z instrukcją obsługi. Pracownicy muszą dostrzec korzyści, aby zdecydować się na zmianę przyzwyczajeń. Dlatego tak ważne jest zarządzanie zmianą i przygotowanie do niej całej organizacji. Trzeba o tym pomyśleć jak najwcześniej, najlepiej jeszcze na etapie projektowania rozwiązania. Warto posłuchać głosu pracowników, czego tak naprawdę potrzebują, które procesy, ich zdaniem, wymagają usprawnienia. To przepis na sukces.

Trzeba też pamietać, że moment wdrożenia nie kończy procesu. Zarządzanie zmianą trzeba kontynuować, analizować, śledzić potrzeby. To nowy początek - zaznacza Antonina Hołówko.

Kolejne wydarzenia, przygotowane z myślą o działach HR, już niebawem. Informacje o nich będą dostępne tutaj >>