W większości dużych polskich firm świadczenia pozapłacowe są standardem. Nie tylko mają pozytywny wpływ na zaangażowanie pracowników, ale też są wsparciem procesów rekrutacyjnych i programów retencyjnych, gdyż pomagają przyciągnąć do firmy i zatrzymać w niej najbardziej poszukiwanych ludzi. Na wdrożenie nowoczesnej platformy kafeteryjnej zdecydowała się też Castorama Polska.

Co powinno wyróżniać platformę benefitową?

Kilkanaście tysięcy pracowników zatrudnionych w ponad osiemdziesięciu sklepach w przeszło sześćdziesięciu miastach w całym kraju – taka struktura zespołów to duże wyzwanie dla pracodawcy, który chce zapewnić program benefitowy. Zadaniem Castoramy było wybranie takiej platformy, która będzie gwarantowała łatwy i przejrzysty dostęp do oferty korzyści pozapłacowych, jednocześnie zapewniający mobilny dostęp i pozwalający oszczędzić czas pracownika potrzebny do korzystania z benefitów.

Z informacji prasowej wynika, że Castorama podjęła współpracę z Worksmile od początku 2021 r., a jej efektem jest platforma, która pozwala elektronicznie wnioskować o benefity oferowane przez pracodawcę oraz korzystać z oferty kafeterii. Wspiera pracodawcę w prezentowaniu pracownikom dostępnych w firmie benefitów poprzez zgromadzenie w jednym miejscu wszystkich niezbędnych informacji i dokumentów. Może pełnić również funkcje platformy komunikacyjnej, przypominać o ważnych terminach związanych z benefitami, motywować do aktywności fizycznej i zachęcać do dzielenia się osiągnieciami sportowymi oraz badać zadowolenie pracowników z oferty benefitowej poprzez ankiety.

Przy wdrażaniu nowego rozwiązania najistotniejsze były dla nas cztery elementy.  Pierwszy to dostęp do platformy z dowolnego urządzenia, a więc również przez aplikację mobilną. Drugi – przejrzystość prezentacji benefitów oferowanych przez pracodawcę, szczególnie w przypadku ogromnego spektrum możliwości. Istotnym warunkiem była również łatwość skorzystania z nich, to znaczy umożliwienie wnioskowania online, a tam, gdzie ze względów prawnych jest to konieczne, automatyczne generowanie się dokumentu do wydrukowania i podpisania. Dzięki temu pracownik może szybko i w łatwy sposób dokonać wyboru i skorzystać z dowolnego benefitu a osoby akceptujące wnioski czy administrujące benefitami mogą działać w oparciu o spójne dane z jednego źródła. Ostatnim z elementów jest możliwość dalszego rozwoju platformy i digitalizacji kolejnych procesów – podkreśla Ewa Załęska-Werłaty, kierownik ds. wynagrodzeń i benefitów w Castorama Polska.

 


Co wybierają pracownicy

Wśród oferowanych możliwości są m.in. ubezpieczenia, pakiety medyczne, usługi i produkty w formie voucherów lub zniżek.

– Szanujemy to i cieszymy się z tego, że nasi pracownicy są różni i mają różne potrzeby, dlatego już od kilku lat dajemy pracownikom wybór, dzięki któremu mogą realizować swoje indywidualne potrzeby w oparciu o nowoczesną platformę. Każdy pracownik, w zależności od progu dochodowego, otrzymuje określoną liczbę punktów i on sam decyduje, na co przeznacza punkty: dofinansowanie do wypoczynku, karty sportowe, zakupy bonów czy voucherów. Benefitem bardzo chętnie wybieranym przez naszych pracowników są dopłaty do wypoczynku, korzystają z tej możliwości niemal wszyscy nasi pracownicy. Dlatego naszym priorytetem było umożliwić wnioskowanie o dofinansowanie w maksymalnie prosty sposób. Oprócz tego platforma zapewnia pracownikom dostęp do setek wejściówek, biletów, voucherów, okazji i zniżek. Dbamy o to, żeby każdy mógł znaleźć coś dla siebie – podkreśla Ewa Załęska-Werłaty.

Zgodnie z raportem „Wellbeing, społeczności i benefity firmowe, czyli jak możesz wspierać employee experience, raport Worksmile i Great Digital, 2020”,  miejsca, w których pracownicy wydają środki przekazywane przez pracodawców zmieniają się wraz ze zmianą sytuacji. Bardzo popularne w poprzednich latach dofinansowanie udziału w zajęciach fitness lub ćwiczeniach na siłowniach, obecnie praktycznie nie jest wybierane. Coraz większym powodzeniem cieszą się zakupy w sklepach i supermarketach oraz zakupy dla domu. Trochę inaczej ta sytuacja wygląda wśród pracowników Castoramy. Chociaż sytuacja związana z pandemią miała zdecydowany wpływ na dostępność usług z zakresu sportu, to wciąż dużą popularnością cieszą się benefity związane z aktywnością fizyczną pozwalające zachować dobrą formę.