Projekt dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych wprowadza istotne zmiany w zakresie załącznika I dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/1/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. dotyczącej zintegrowanego zapobiegania i ograniczania zanieczyszczeń (zwanej dalej dyrektywą IPPC). Załącznik ten zawiera instalacje, ktre zostały objęte obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego i został bezpośrednio transponowany do prawodawstwa polskiego rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 26 lipca 2002 r. w sprawie rodzajw instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczeglnych elementw przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. Nr 122, poz. 1055).
Aktualny zakres instalacji, dla których wymagane jest uzyskanie pozwolenia zintegrowanego był przedmiotem szczegółowej analizy dokonanej przez Komisję Europejską w ramach przeglądu dyrektywy IPPC. W wyniku przeprowadzonej analizy w przedmiotowym projekcie planowane jest przede wszystkim rozszerzenie zakresu instalacji, które objęte zostaną obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Projekt ten ma na celu również dokonanie wyjaśnień i uporządkowanie niektórych określeń użytych w tekście dyrektywy w celu ich łatwiejszego interpretowania i stosowania. W aktualnie obowiązującej dyrektywie IPPC zidentyfikowano głównie następujące zagadnienia wymagające doprecyzowania:
* produkcja substancji chemicznych;
* produkcja wyrobów ceramicznych;
* produkcja produktów spożywczych.
Komisja Europejska zidentyfikowała różnice w interpretacji zakresu stosowania załącznika I dyrektywy IPPC w poszczególnych krajach członkowskich. W ramach przeprowadzonej rewizji zwróciła szczególną uwagę na potrzebę ujednolicenia interpretacji określeń użytych w załączniku I w ramach Unii Europejskiej.
Analizie poddano szereg opcji (dotyczących objęcia przepisami siedemnastu różnych rodzajów działalności oraz wprowadzenia przepisów na temat zanieczyszczenia ziemi), które zbadano pod kątem kosztów i korzyści związanych z realizacją wyznaczonych celów.
W odniesieniu do kilku innych rodzajów działalności analiza wykazała, że należy wyjaśnić zakres stosowania przepisów w celu zapobieżenia niespójnościom (przetwarzanie odpadów, substancje chemiczne, ceramika i produkcja żywności). Niemniej jednak pewne rodzaje działalności (hodowla bydła, niektóre działania związane z przetwarzaniem odpadów, akwakultura), które początkowo planowano włączyć w zakres załącznika I dyrektywy IPPC, celowo wykluczono z zakresu stosowania dyrektywy, ponieważ objęcie ich jej przepisami przyniosłoby jedynie ograniczone korzyści dla środowiska lub wiązałoby się z nadmiernymi kosztami.
Monika Kosińska