Pytanie
Podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nadzorze budowlanym. Podatnik prowadzi PKPiR. Jego żona również prowadzi działalność gospodarczą w takiej formie. Podatnicy budują prywatny dom głównie na cele mieszkalne. Budynek jest w stanie surowym zamkniętym. Podatnik nie posiada kompletnych dokumentów budowy domu, gdyż nie występował o wystawianie faktur za wykonanie etapów prac, ale ma potwierdzenia przelewów za większość prac z materiałami dokonane na firmę budowlaną.
Każde z małżonków chciałoby przeznaczyć jeden pokój domu na swoją działalność.
W jaki sposób można poniesione i dalej ponoszone wydatki na wykończenie zaliczyć w koszty działalności gospodarczej podatników?
Planowany termin przeprowadzki, a wiec i użytkowania lokali przypadnie w grudniu.
Czy lokale te można zaliczyć już w środki trwałe i kupować materiały i usługi na faktury na firmy?
Czy należy brać odrębne faktury na każda firmę (męża i żony) odrębnie, czy dzielić łączną fakturę proporcjonalnie z jednej faktury?
Czy prawidłowa będzie wycena wartości początkowej środka trwałego wg. przelewów czy musi być wycena przeprowadzona przez biegłego?
Na jakim etapie najkorzystniej będzie wprowadzić do środków trwałych takie lokale?