Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Firm Budowlano-Wykończeniowych zwrócił się do Instytutu Techniki Budowlanej o udostępnienie rejestru udzielonych i uchylonych aprobat technicznych po 1 maja 2004 r.( po nowelizacji ustawy).

We wniosku prezes stwierdził, że znany jest mu wykaz obowiązujących aprobat technicznych publikowanych przez Instytut na stronie internetowej, ale ten wykaz jest niezgodny z wymogami rozporządzenia.

Prezes Stowarzyszenia podkreśla, że Instytut jest obowiązany udzielić informacji publicznej, ale od wielu lat ich nie udziela, zasłaniając się ich brakiem. Natomiast jeśli udziela, to sprzecznie z wnioskiem lub niepełne. Stowarzyszenie podkreśla, że domaga się jedynie danych, które Instytut mieć powinien, gdyż wynika to z jego kompetencji. A wnioski Stowarzyszenia realizują cele statutowe, czyli dbałość o należytą jakość materiałów w budownictwie.

W odpowiedzi Instytut stwierdził, że żądanych informacji nie posiada, a wszystkie aprobaty znajdują się w internecie.

Wobec tego Stowarzyszenie złożyło skargę na bezczynność organu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w których powołało się na dwa orzeczenia - z 9 maja 2012 (WSA w Krakowie II SAB/Kr 36/12 i NSA z 31 stycznia 2013 r. I OSK 2571/12). Według NSA "przyczyny nie posiadania przez organ informacji publicznej, mieszczącej się w jego właściwości rzeczowej, pozostają bez wpływu na obowiązek realizacji wniosku o jej udostępnienie i ocenę działań pod kątem bezczynności. W przeciwnym wypadku prawo do informacji publicznej pozostałoby prawem iluzorycznym, skoro organ mógłby w ten sposób uwolnić się od obowiązku realizacji wniosku o udostępnienie żądanej informacji publicznej".

Skarżący dodaje, że Instytut potwierdza, że jest lub był w posiadaniu żądanych informacji.

Pełna treść artykułu dostępna jest w serwisie LEX.pl>>>