Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Czy dozwolone jest ujawnianie w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (również pozostałych pismach dot. postępowania w sprawie wydania tej decyzji) imion, nazwisk oraz pełnych adresów zamieszkania osób fizycznych będących stronami postępowania (osoby inne niż wnioskująca)? Dodam, że treść decyzji nie jest publikowana na stronie internetowej BIP ani w inny sposób ujawniana, poza doręczeniem korespondencji kręgowi stron postępowania.

Czy ujawnienie ww. danych osobowych stanowi naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych?

Z drugiej strony, czy z kolei ich nieujawnienie stanowi naruszenie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267) - dalej k.p.a.? Jak technicznie powinno wyglądać określenie ww. stron postępowania w przesyłanej korespondencji?


Odpowiedź:

W decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz w postanowieniach wydawanych w toku postępowania w sprawie wydania decyzji należy podać dane wszystkich stron postępowania, także tych nie będących wnioskodawcami. Wymóg ten nie ma zastosowania do dokumentów, które nie są rozstrzygnięciami administracyjnymi (np. jeżeli opinia w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny, czy też opinia organu państwowej inspekcji sanitarnej została wydana w formie pisma urzędowego). Przez dane te w przypadku osób fizycznych należy rozumieć imię, nazwisko, adres zamieszkania/pobytu. Brak oznaczenia stron w decyzji/postanowieniu (tzn. brak podania przynajmniej imienia i nazwiska) stanowi naruszenie przepisów o postępowaniu administracyjnym. Podanie takich danych nie stanowi naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.


Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 107 § 1 k.p.a., decyzja powinna zawierać oznaczenie stron. Ten sam wymóg dotyczy postanowień wydawanych w toku postępowania (art. 124 § 1 k.p.a.). Nie powinny być pominięte strony nie będące wnioskodawcą (wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 stycznia 2007 r., IV SA/Wa 2006/06, niepubl.). Nie wymienia się w decyzji/postanowieniu jedynie podmiotów biorących udział w postępowaniu na prawach strony (G. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2012, s. 432). Jeżeli chodzi o dokładność w oznaczeniu stron, to w doktrynie i orzecznictwie uznaje się, że w przypadku osób fizycznych oznaczenie stron powinno polegać na wskazaniu ich imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania pobytu (wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2000 r., V SA 1568/00, Legalis, za: G. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2012, s. 432; R. Kędziora, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2008, s. 558). Za niezbędny zakres oznaczenia stron należy uznać w przypadku osób fizycznych podanie imienia i nazwiska (wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 sierpnia 2008 r., II SA/Po 266/08, za: wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 stycznia 2007 r., IV SA/Wa 2006/06, niepubl.; E.Klat-Górska, L.Klat-Wertelecka, Oznaczenie strony w decyzji administracyjnej, ST 2004 r. nr 7-8. s. 44 oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 lutego 2005 r., IV SA 4725/03).

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.), opublikowanie danych osobowych jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa - a takim obowiązkiem jest obowiązek oznaczenia stron wynikający z art. 107 § 1 i 124 § 1 k.p.a. Porównaj też: wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 sierpnia 2008 r., II SA/Po 266/08: "Oznaczenie stron decyzji jest immanentnym elementem tego aktu administracyjnego i nie może być ograniczane ze względu na ochronę danych osobowych."

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.