Pytanie
W regulaminie pracy jest zapis, że dniem wolnym z tytułu zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy jest sobota. W miesiącu listopadzie pracodawca jednostronną decyzją (zarządzeniem lub w porozumieniu ze związkami) zmienił pracownikom dzień wolny z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy (np. z 8 listopada 2014 r. na 7 listopada 2014 r. - tj. piątek). Jednocześnie w dniu 7 listopada 2014 r. pracodawca zorganizował imprezę firmową (np. 20 lecie firmy) i zobowiązał pracowników do udziału w tej imprezie.
1) Jeżeli przyjąć, że pracodawca zmienił dzień wolny z soboty na piątek tylko z uwagi na święto pracodawcy – czy w takim przypadku będzie mógł zobowiązać pracowników do przyjścia do pracy w sobotę (nieformalnie do odpracowania imprezy piątkowej)?
2) Czy ze względu na obowiązkowy udział w imprezie firmowej pracodawca powinien zaliczyć ten dzień do czasu pracy?