Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce, będzie od nowego roku zobowiązany do pobrania opłaty recyklingowej od klienta.

Lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego to torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów – te objęte będą opłatą. Natomiast zwolnione z opłaty recyklingowej będą bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego, czyli torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności (tzw. zrywki oferowane w sklepach m.in. do pakowania owoców).

Czy nowa opłata będzie się wiązała z nowymi obowiązkami sprawozdawczymi dla jednostek handlu detalicznego lub hurtowego? Czy podmioty te będą musiały prowadzić ewidencję wydanych toreb?

Informacji zasięgnęliśmy u źródła. Ministerstwo Środowiska uspokaja przedsiębiorców – nowe przepisy nie dołożą im pracy. Nowelizacja nie nakłada bowiem na przedsiębiorców obowiązków sprawozdawczych w związku z pobieraniem przez nich opłaty recyklingowej. Nie będzie także wymagane prowadzenie ewidencji wydanych toreb. Polska będzie wykonywała swój obowiązek sprawozdawczy wobec Komisji Europejskiej w oparciu o wysokość wpływów do budżetu z tytułu pobranej opłaty recyklingowej.

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami