Sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych za granicą dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 2 października 1995 r.
w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych za granicą dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 398, Nr 79, poz. 465, z 1993 r. Nr 45, poz. 205 oraz z 1995 r. Nr 95, poz. 472) Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Spis wyborców dla obwodu głosowania utworzonego za granicą sporządza i aktualizuje konsul Rzeczypospolitej Polskiej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wyborcy.
2.
Spis wyborców jest aktualizowany przez dokonywanie odpowiednich uzupełnień lub skreśleń.
§  2.
1.
Do spisu wyborców wpisuje się wyborców na podstawie ich zgłoszenia dokonanego najpóźniej 3 dnia przed dniem wyborów.
2.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może być wniesione ustnie, pisemnie, telefonicznie, telegraficznie lub telefaksem. Zgłoszenie powinno zawierać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, miejsce pobytu (adres) wyborcy, serię i numer ważnego polskiego paszportu oraz miejsce i datę jego wydania.
3.
Obywatele polscy stale zamieszkujący za granicą, ale nie posiadający ważnego polskiego paszportu, są wpisywani do spisu wyborców, jeżeli zgłoszą się osobiście w konsulacie, a posiadanie przez nich obywatelstwa polskiego zostanie stwierdzone na podstawie jednego z następujących dokumentów:
1)
potwierdzenia przez wydział spraw obywatelskich urzędu wojewódzkiego posiadania obywatelstwa polskiego,
2)
nieważnego paszportu polskiego lub dowodu osobistego, pod warunkiem że zainteresowane osoby:
a)
nie nabyły obcego obywatelstwa przed 19 stycznia 1951 r.,
b)
nie zwracały się do właściwych władz polskich po 19 stycznia 1951 r. o zezwolenie na zmianę obywatelstwa polskiego na obywatelstwo obce i takiego zezwolenia nie otrzymały.
4.
Spełnienie warunków wymienionych w ust. 3 pkt 2 lit. a) i b) może nastąpić w formie pisemnego oświadczenia osoby zainteresowanej.
5.
Osoby zainteresowane wydaniem poświadczenia obywatelstwa przez wydział spraw obywatelskich urzędu wojewódzkiego powinny złożyć w urzędzie konsularnym Rzeczypospolitej Polskiej zbiorcze dokumenty, tj. kwestionariusz paszportowy, życiorys i inne dokumenty mogące mieć znaczenie dla ustalenia obywatelstwa. Urząd konsularny Rzeczypospolitej Polskiej przedstawiając dane z tych dokumentów zwraca się do urzędu wojewódzkiego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania w Polsce osoby zainteresowanej o stwierdzenie posiadania obywatelstwa. W braku możliwości określenia miejsca ostatniego pobytu w Polsce, właściwy jest Urząd Wojewódzki w Warszawie.
6.
Przy występowaniu o wydanie poświadczenia obywatelstwa polskiego mogą być przedkładane jako dokumenty dodatkowe, mające znaczenie w procesie ustalenia obywatelstwa, dokumenty wojskowe wydane żołnierzom Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie.
§  3.
1.
Spis wyborców sporządza się w 2 egzemplarzach dla każdego obwodu głosowania. Konsul, który sporządza spis wyborców, wydaje na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu po wpisaniu go do spisu zaświadczenie o prawie do głosowania. Zaświadczenie to upoważnia wyborcę do udziału w głosowaniu w miejscu pobytu, w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w dniu wyborów (pierwsza i druga tura głosowania). Wydając zaświadczenie konsul skreśla wyborcę ze spisu, zamieszczając w nim adnotację "zaświadczenie".
2.
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, określa uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 27 września 1995 r. w sprawie spisu wyborców dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 48, poz. 552).
§  4.
1.
Spis wyborców sporządza się na formularzu według wzoru określonego uchwałą Państwowej Komisji Wyborczej, o której mowa w § 3 ust. 2.
2.
Spis wyborców sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "miejsce zamieszkania" w stosunku do pracowników polskich placówek za granicą i ich rodzin podaje się "Ambasada (Konsulat) Rzeczypospolitej Polskiej w..."; w stosunku do innych osób przebywających czasowo za granicą wpisuje się miejsce stałego zamieszkania wyborcy w kraju, w odniesieniu zaś do osób stale przebywających za granicą wpisuje się ich aktualny adres.
3.
Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk.
§  5.
1.
Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.
2.
Formularz spisu wyborców zapisuje się dwustronnie.
§  6.
Konsul podpisuje spis wyborców i opatruje go pieczęcią urzędową placówki. Każdy arkusz formularza spisu powinien być opatrzony pieczęcią urzędową placówki i parafowany przez konsula.
§  7.
Konsul przekazuje jeden egzemplarz spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów; drugi egzemplarz przechowuje u siebie.
§  8.
1.
Konsul powiadamia wyborców o sporządzeniu spisu wyborców oraz o miejscu i czasie jego udostępnienia w sposób zwyczajowo przyjęty.
2.
Podczas udostępnienia spisu wyborców każda osoba uprawniona do głosowania może żądać sprawdzenia prawidłowości wpisania lub niewpisania do spisu siebie oraz innych osób. Sprawdzenia można dokonywać także telefonicznie.
§  9.
1.
Reklamacje w sprawie nieprawidłowości spisu wnosi się do konsula, który sporządził spis.
2.
Konsul rozpatruje reklamację niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 48 godzin od daty jej wniesienia.
§  10.
1.
W wyniku rozpatrzenia reklamacji konsul może:
1)
uzupełnić lub sprostować spis,
2)
skreślić ze spisu osobę, której reklamacja dotyczy, doręczając jej decyzję wraz z uzasadnieniem,
3)
pozostawić reklamację bez uwzględnienia, doręczając reklamującemu decyzję wraz z uzasadnieniem.
2.
Decyzje konsula w sprawach reklamacji są ostateczne.
§  11.
Zgłoszone w czasie udostępniania spisów wyborców do publicznego wglądu oczywiste błędy w danych dotyczących wyborcy prostuje się bezpośrednio w spisie wyborców.
§  12.
Obwodowa komisja wyborcza dopisuje do spisu wyborców w dniu wyborów:
1)
osobę, która przedstawi zaświadczenie o prawie do głosowania; zaświadczenie to komisja dołącza do spisu wyborców,
2)
osobę nie wpisaną do spisu wyborców, jeżeli udokumentuje ona posiadanie obywatelstwa polskiego oraz zamieszkiwanie na terenie obwodu głosowania. Przepis § 2 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  13.
W rozumieniu uchwały konsulem jest kierownik urzędu konsularnego, a w przypadku braku w danym państwie takiego urzędu - wyznaczony przez Ministra Spraw Zagranicznych członek personelu dyplomatycznego przedstawicielstwa dyplomatycznego, wykonujący funkcję konsula.
§  14.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszej uchwale w zakresie sporządzania spisów wyborców stosuje się odpowiednio przepisy uchwały, o której mowa w § 3 ust. 2.
§  15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024