Decyzja 2008/664/WE zmieniająca decyzję 2005/294/WE dotyczącą wniosku o odstępstwo na mocy ust. 2 lit. b) załącznika III i art. 9 dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 sierpnia 2008 r.
zmieniająca decyzję 2005/294/WE dotyczącą wniosku o odstępstwo na mocy ust. 2 lit. b) załącznika III i art. 9 dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 4252)

(Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)

(2008/664/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 sierpnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(1), w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jeśli ilość nawozu naturalnego, które państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różni się od ilości określonej w załączniku III pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze i jego lit. a) do dyrektywy 91/676/EWG, musi ona być ustalona tak, by nie stanowić przeszkody w realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy i musi być uzasadniona na podstawie obiektywnych kryteriów, na przykład tak, jak w omawianym przypadku, długich okresów wegetacji i upraw o wysokim poborze azotu.

(2) W dniu 18 listopada 2002 r. Komisja przyjęła decyzję 2002/915/WE(2) pozwalającą na stosowanie w niektórych hodowlach bydła odchodów zwierzęcych pochodzących od zwierząt gospodarskich, zawierających do 230 kg azotu na hektar rocznie, w ramach duńskiego programu działań na lata 1999-2003. Stosowanie odstępstwa zostało przedłużone decyzją Komisji 2005/294/WE(3) w związku z duńskim programem działań na lata 2004-2007.

(3) W dniu 17 kwietnia 2008 r. Dania wystąpiła z wnioskiem o ponowne przedłużenie stosowania odstępstwa. Do wniosku zostało dołączone szczegółowe uzasadnienie techniczne.

(4) Duńskie przepisy prawne transponujące dyrektywę 91/676/EWG można uznać za zgodne z dyrektywą, której przepisy stosuje się w takim samym stopniu do odstępstwa.

(5) W grudniu 2003 r. Dania zakończyła ocenę swojego drugiego planu działania dotyczącego środowiska wodnego, wykazując, iż w okresie od 1985 r. do 2003 r. osiągnięto cel ograniczenia wypłukiwania azotanów z gleby o 48 %.

(6) Porozumienie parlamentu duńskiego w sprawie trzeciego duńskiego planu działania dotyczącego środowiska wodnego na lata 2005-2015 miało na celu ograniczenie o kolejne 13 % wypłukiwania azotanów oraz zredukowanie o 50 % nadwyżki fosforanów w okresie od 2005 r. do 2015 r. W 2007 r. platforma rządowa uzgodniła opracowanie do 2009 r. czwartego planu działania dotyczącego środowiska wodnego, który służyć będzie ocenie funkcjonowania trzeciego planu działania oraz obejmie dostosowanie krajowego ustawodawstwa, aby zapewnić realizację celów do 2015 r.

(7) Dania ustanowiła program działań na lata 2008-2011 zgodnie z art. 5 dyrektywy 91/676/EWG. Środki przewidziane w programie działań stanowią integralną część trzeciego planu działania dotyczącego środowiska wodnego.

(8) Wyniki monitorowania i kontroli przeprowadzonych w latach 2005-2006 wskazują, że odstępstwem objęto 1 779 hodowli bydła, 220.839 dużych jednostek przeliczeniowych i 115.336 hektarów, stanowiących odpowiednio 3,4 %, 10,3 % i 4,2 % ich całkowitej ilości w Danii.

(9) Obliczenia dotyczące wypłukiwania azotanów, dokonane na podstawie badań i analiz składników pokarmowych w zlewniach rolniczych, wskazują, iż w okresie od 1990 r. do 2006 r. wypłukiwanie azotanów zostało zredukowane o 40 % w glebach piaszczysto-ilastych oraz o 49 % w glebach piaskowych. Począwszy od 2002-2003 r., poziomy wypłukiwania są prawie stałe.

(10) Analiza tendencji na podstawie pomiarów stężenia azotanów w wodzie odprowadzanej ze strefy korzeniowej w okresie 1990-2006 wskazuje na jego zmniejszenie odpowiednio o 29 % i 45 % dla gleb piaszczysto-ilastych i piaskowych. W roku 2006 średnie stężenie azotanów w zwierciadle wód gruntowych w wyznaczonych zlewniach wynosiło poniżej 50 mg/l zarówno dla gleb piaskowych, jak i piaszczysto-ilastych. W latach 1990-2006 stężenie azotanów w strumieniach w wyznaczonych zlewniach rolniczych zmniejszyło się o 31 %, przy czym średnie stężenie azotanów wyniosło poniżej 20 mg/l w przypadku gleb piaskowych oraz około 30 mg/l w przypadku gleb piaszczysto-ilastych.

(11) Komisja, po zbadaniu wniosku Danii oraz w świetle doświadczeń zebranych w wyniku stosowania odstępstwa, zgodnie z decyzjami 2002/915/WE i 2005/294/WE, uznaje, że jeżeli spełnione zostaną ścisłe warunki ustanowione decyzją 2005/294/WE, ilość odchodów zwierzęcych przewidziana przez Danię -230 kg azotu na hektar rocznie - pozostanie bez uszczerbku dla realizacji celów dyrektywy 91/676/EWG.

(12) Decyzja 2005/294/WE wygasła w dniu 31 lipca 2008 r. W celu zapewnienia poszczególnym hodowcom bydła możliwości dalszego korzystania z odstępstwa właściwym jest przedłużenie okresu obowiązywania decyzji 2005/294/WE. Należy również dostosować obowiązki sprawozdawcze ustanowione decyzją 2005/294/WE.

(13) Artykuły przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2005/294/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Każdego roku przekazuje się Komisji wyniki monitorowania wraz ze zwięzłym sprawozdaniem dotyczącym oceny praktyki (kontrole na poziomie hodowli bydła) i informacjami na temat zmiany jakości wody (w oparciu o monitorowanie wypłukiwania strefy korzeniowej, jakość wód powierzchniowych/gruntowych oraz modelowe obliczenia).";

2) w art. 9 datę "31 lipca 2008 r." zastępuje się datą "31 lipca 2012 r.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja jest skierowana do Królestwa Danii.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 sierpnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).

(2) Dz.U. L 319 z 23.11.2002, s. 24.

(3) Dz.U. L 94 z 13.4.2005, s. 34.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.217.16

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/664/WE zmieniająca decyzję 2005/294/WE dotyczącą wniosku o odstępstwo na mocy ust. 2 lit. b) załącznika III i art. 9 dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego
Data aktu: 08/08/2008
Data ogłoszenia: 13/08/2008
Data wejścia w życie: 01/01/1970