Dyrektywa 83/467/EWG dostosowująca do postępu technicznego po raz piąty dyrektywę Rady 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 29 lipca 1983 r.
dostosowująca do postępu technicznego po raz piąty dyrektywę Rady 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych

(83/467/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 września 1983 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 79/831/EWG(2), w szczególności jej art. 19,

a także mając na uwadze, co następuje:

doświadczenie wskazuje, że w świetle obecnego stanu wiedzy i techniki, niezbędne jest dostosowanie wykazu substancji niebezpiecznych w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG, tak by wprowadzić dalsze substancje do wykazu, wyjaśnić niektóre kryteria dotyczące klasyfikacji tych substancji i poprawić klasyfikację i etykietowanie niektórych z nich;

artykuł 2 dyrektywy 67/548/EWG określa jako niebezpieczne, między innymi, substancje i preparaty wybuchowe, utleniające, skrajnie łatwopalne, wysoce łatwopalne, bardzo toksyczne, toksyczne, szkodliwe, żrące i drażniące, zgodnie z kryteriami ogólnymi; art. 16 ustanawia symbole i wskazania niebezpieczeństwa, stosowane do etykietowania takich substancji i preparatów; przedmiotowe symbole i wskazania niebezpieczeństwa są przedstawione w załączniku II dyrektywy 67/548/EWG; biorąc pod uwagę nowe kategorie niebezpieczeństwa, zawarte w dyrektywie, niezbędna jest zmiana załącznika II;

załączniki III i IV do dyrektywy 67/548/EWG określają wskazania szczególnych zagrożeń (zwroty R) i zwroty określające warunki bezpiecznego stosowania (zwroty S); wraz z postępem wiedzy, niektóre szczególne zagrożenia mogą zostać lepiej zidentyfikowane oraz niektóre zwroty określające warunki bezpiecznego stosowania mogą być lepiej sprecyzowane; zgodnie z tymi warunkami, konieczna jest zmiana załączników III i IV;

artykuł 5 i 8 ust. 2 dyrektywy 67/548/EWG ustanawia przepisy w sprawie pakowania i tymczasowego etykietowania substancji niebezpiecznych nie zawartych w jej załączniku I; przepisy te muszą w szczególności być zgodne z kryteriami ustanowionymi w części II B załącznika VI, ustanawiającej szczegółowe określenie kryteriów działania żrącego i drażniącego, oraz w części II D, zawierającej przewodnik dla etykietowania substancji niebezpiecznych i kryteria wyboru zwrotów wskazujących szczególne zagrożenia (zwroty R) i zwroty określające warunki bezpiecznego stosowania (zwroty S) przydzielone substancjom niebezpiecznym; zgodnie z tymi warunkami, załącznik VI musi być rozszerzony;

przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw w sprawie zniesienia barier technicznych w handlu substancjami i preparatami niebezpiecznymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 67/548/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Uwagę ogólną w preambule załącznika I (Wykaz substancji niebezpiecznych) rozszerza się następująco:

"Bardziej szczegółowo w przypadku soli (pod każdą nazwą, jaką wymieniono w załączniku I), rozważanych w załączniku I, wraz z ich postaciami bezwodnymi i wodnymi, chyba że wyraźnie określono odmiennie."

2. Substancje wymienione w załączniku I do niniejszej dyrektywy dodaje się do załącznika I (Wykaz substancji niebezpiecznych).

3. W załączniku I (Wykaz substancji niebezpiecznych) wprowadza się następujące poprawki:

Numer referencyjny

Substancja

Błąd

Poprawki

603-072-00-7

1,4-bis(2,3-epoksypropoksy) butan (Eter diglicydowy butano-1,4-diolu)

R: 20/21-36/38-40

R: 20/2-36/38-43

607-106-00-1

Bezwodnik 1-metylo-5-norborneno-2,3-dikarboksylowy

R: 22-36/37/38-43

R: 22-36/37/38-42

(w języku angielskim oznaczenie niniejszej substancji w dyrektywie 81/957/EWG jest błędne)

(we wszystkich wersjach językowych z wyjątkiem francuskiej)

612-059-00-5

3,6-diazooktano-1,8-diamina (Trietylenotetramina)

R: 21/34-43

R: 21-34-43

615-005-01-6

Diizocyjanian 4,4'-difenylometanu, Izomery i związki homologiczne, mieszanina l) i (2)

S: brak numerów

S: 26-28 38-45

615-006-00-4

Diizocyjanian tolueno-2,4-diylu (1)

Tylko w języku francuskim:

Tylko w języku francuskim:

Diizocyjanian tolueno-2,6-diylu (2)

oznaczenie substancji jest błędne

2,4-Diisocyanate de toluylene (1)

Mieszaniny (1) i (2)

2,6-Diisocyanate de toluylene (2)

Mélanges de (1) et (2)

4. W załączniku I (wykaz substancji niebezpiecznych) wprowadza się następujące zmiany:

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

5. Załącznik II zastępuje się załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

6. W załączniku III (Rodzaj szczególnych zagrożeń dołączany do substancji niebezpiecznych) wprowadza się następujące zmiany:

grafika

7. W załączniku IV (Zwroty określające warunki bezpiecznego stosowania niebezpiecznych substancji chemicznych) wprowadza się następujące zmiany:

grafika

8. Część II B załącznika VI otrzymuje brzmienie:

"B. Z zastrzeżeniem odmiennych przepisów w szczegółowych dyrektywach w sprawie preparatów niebezpiecznych, substancje i preparaty są klasyfikowane jako żrące lub drażniące zgodnie z następującymi kryteriami:

a) Kryteria dotyczące właściwości żrących

Substancja lub preparat jest uważana za żrącą, gdy po naniesieniu na zdrową, nieuszkodzoną skórę zwierzęcia, powoduje zniszczenie tkanki skórnej na całej grubości, u przynajmniej jednego zwierzęcia w czasie trwania testu podrażnienia skóry, wymienionego w załączniku V lub w czasie trwania metody równoważnej, lub, jeśli wynik można przewidzieć, na przykład dla reakcji ze stężonym kwasem lub zasadą.

b) Kryteria dotyczące właściwości drażniących

Substancja lub preparat jest uważana za drażniącą, jeśli powoduje stan zapalny skóry lub uszkodzenia oczu odpowiadające oszacowaniu według parametrów podanych poniżej:

1. Stan zapalny skóry

i) Stan zapalny skóry, który utrzymuje się przez co najmniej 24 godziny od zakończenia ekspozycji trwającej do 4 godzin i odpowiada następującym wynikom ustalonym u królika zgodnie z testową metodą badania działania drażniącego skórę, wymienioną w załączniku V:

- średnia wartość oceny punktowej albo dla tworzącego się rumienia i strupa albo dla tworzenia się obrzęku, wyliczona dla wszystkich testowanych zwierząt, wynosi dwa lub więcej,

- lub w przypadku gdy test z załącznika V został wykonany przy użyciu trzech zwierząt, zarówno powstanie rumienia i strupów lub utworzenie obrzęku, zostało obliczone oddzielnie u dwu lub więcej zwierząt jako równoważne średniej wartości punktowej wynoszącej dwa lub więcej.

W obu przypadkach wszystkie oceny punktowe odczytane w każdym z czasów odczytu (24, 48 i 72 godziny) dla danego efektu, muszą być użyte w obliczaniu odpowiednich wartości średnich.

ii) Jeżeli praktyczne doświadczenie pokazuje, że substancje i preparaty są zdolne do wzbudzania reakcji uczuleniowej u istotnej liczby ludzi poprzez kontakt ze skórą, lub na podstawie pozytywnej reakcji u zwierząt doświadczalnych.

W przypadku metody testowej dla uczulenia skórnego szczegółowo opisanej w załączniku V lub w przypadku innych metod testowych wspomagającego typu, o reakcji co najmniej u 30 % zwierząt jest uważany za pozytywny. Dla każdej innej metody testowej wynik uważa się za pozytywny, gdy reakcja występuje u co najmniej 15 % zwierząt.

2. Uszkodzenie oka

Uszkodzenia oka, pojawiające się w ciągu 72 godzin od momentu ekspozycji i które utrzymują się co najmniej 24 godziny i odpowiadają następującym wartościom ustalonym dla królika, zgodnie z metodą testową działania drażniącego na oko wymienioną w załączniku V:

- wartość punktowa dla każdego typu uszkodzenia, obliczona dla wszystkich testowanych zwierząt, jest jedną z następujących wartości:

- zmętnienie rogówki dwa lub więcej

- uszkodzenie tęczówki jeden lub więcej

- przekrwienie spojówek 2,5 lub więcej

- obrzęk spojówek dwa lub więcej

- lub w przypadku gdy test według załącznika V przeprowadzono na trzech zwierzętach i takie uszkodzenia, jak zmętnienie rogówki, uszkodzenie tęczówki, przekrwienie spojówek lub obrzęk spojówek (chemosis), równoważne z wartościami średnimi podanymi powyżej, lecz obliczonymi dla każdego zwierzęcia oddzielnie, zaobserwowano u dwóch lub więcej zwierząt.

W obu przypadkach wszystkie oceny punktowe w każdym z czasów odczytu (24, 48 i 72 godziny) oraz dla danego skutku, powinny być użyte w obliczeniu odpowiednich wartości średnich."

9. Część II D załącznika VI zastępuje się załącznikiem III do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie i opublikują przed dniem 1 stycznia 1985 r. środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie przyjmą te środki najpóźniej do dnia 1 stycznia 1986 r.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 września 2001 r.

W imieniu Komisji
Karl-Heinz NARJES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

(2) Dz.U. L 259 z 15.10.1979, str. 10.

ANNEX  I

Zob.: Dyrektywa Komisji 93/72/EWG, Dz.U. L 258 z 16.10.1993, str. 29.

ANNEX  II

BILAG II

Faresymboler og farebetegnelser

ANHANG II

Gefahrensymbole und -bezeichnungen

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II

Óύμβολα και ενδείξειó κινδύνου

ANNEX II

Symbols and indications of danger

ANNEXE II

Symboles et indications de danger

ALLEGATO II

Simboli e indicazioni di rischio

BIJLAGE II

Gevaarsymbolen en -aanduidingen

Zob.: Dyrektywa Komisji 2001/59/WE, Dz.U. L 225 z 21.8.2001, str. 1.

ZAŁĄCZNIK  III

"ZAŁĄCZNIK VI CZĘŚĆ II LIT. D)"

Przewodnik klasyfikacji i etykietowania substancji i preparatów niebezpiecznych; kryteria wyboru zwrotów określających szczególne zagrożenia (zwroty R) oraz zwrotów określających warunki bezpiecznego stosowania (zwroty S)

Zob.: Dyrektywa Komisji 2001/59/WE, Dz.U. L 225 z 21.8.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1983.257.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 83/467/EWG dostosowująca do postępu technicznego po raz piąty dyrektywę Rady 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych
Data aktu: 29/07/1983
Data ogłoszenia: 16/09/1983
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/08/1983