Decyzja powołująca ponownie CARS 21 - grupę wysokiego szczebla ds. konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Unii Europejskiej.

DECYZJA KOMISJI

z dnia 14 października 2010 r.

powołująca ponownie CARS 21 - grupę wysokiego szczebla ds. konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Unii Europejskiej

(2010/C 280/08)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykułem 173 Traktatu nałożono na Unię Europejską i państwa członkowskie zadanie zapewnienia warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu unijnego. Artykuł 191 TFUE stanowi, że unijna polityka w dziedzinie środowiska naturalnego przyczynia się do promowania środków mających na celu zachowanie, ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego oraz zwalczanie zmian klimatu.

(2) W ramach procesu CARS 21 ("Competitive Automotive Regulatory System for the 21st century" (konkurencyjny system prawny dla przemysłu motoryzacyjnego w XXI w.)), zapoczątkowanego w 2005 r. jako element polityki przemysłowej Komisji, opracowano zalecenia dotyczące krótko-, średnio- i długoterminowej polityki w dziedzinie ram prawnych dla przemysłu motoryzacyjnego Unii Europejskiej, która zwiększa światową konkurencyjność i zatrudnienie, zapewniając przy tym dalszy postęp w obszarze bezpieczeństwa i oddziaływania na środowisko naturalne za cenę przystępną dla konsumentów.

(3) W komunikacie "EUROPA 2020 - strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu"(1) Komisja przedstawiła propozycje modernizacji sektora transportu i zmniejszenia jego udziału w emisji związków węgla oraz promowania nowych technologii, w tym samochodów o napędzie elektrycznym. Celem projektu przewodniego "Polityka przemysłowa w erze globalizacji" jest polityka przemysłowa, która stwarza najlepsze warunki dla utrzymania i rozwoju silnej, konkurencyjnej i zróżnicowanej bazy przemysłowej w Europie, a zarazem propaguje zrównoważony rozwój, wspierając przejście sektorów wytwórczych do efektywniejszego korzystania z energii i zasobów. Projekt przewodni "Europa efektywnie korzystająca z zasobów" ma zachęcać do stosowania różnych środków w zakresie infrastruktury, takich jak infrastruktura sieci mobilności elektrycznej czy inteligentne zarządzanie ruchem, a przede wszystkim promować nowe technologie, w tym samochody o napędzie elektrycznym i hybrydowym.

(4) W komunikacie Komisji "Europejska strategia na rzecz ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów"(2) określono krótko- i długoterminowe cele wspierania badań i innowacji, poszukiwania nowych rozwiązań

w zakresie wytwarzania i dystrybucji energii, pobudzania zatrudnienia oraz zachęcania konsumentów do kupowania pojazdów ekologicznych.

(5) W związku z tym konieczne jest ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego Unii Europejskiej, w oparciu o proces CARS 21, oraz określenie zadań i struktury tej grupy.

(6) Grupa ta powinna pomóc w ustaleniu, jakie polityki i środki, na poziomie Unii Europejskiej, krajowym oraz innych podmiotów, wspierają konkurencyjność i zrównoważony rozwój przemysłu motoryzacyjnego Unii Europejskiej.

(7) W skład grupy powinni wejść przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Komisji, państw członkowskich oraz właściwych podmiotów reprezentujących przemysł i społeczeństwo obywatelskie, w szczególności konsumentów, związki zawodowe i organizacje pozarządowe.

(8) Bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom z dnia 29 listopada 2001 r. zmieniającej jej regulamin wewnętrzny(3), należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.

(9) Wszelkie dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(4).

(10) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Grupa

Niniejszym powołuje się ponownie grupę wysokiego szczebla ds. konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Unii Europejskiej, dalej zwaną "grupą", która wcześniej działała na nieformalnych zasadach pod nazwą "Competitive Automotive Regulatory System for the 21st century" (konkurencyjny system prawny dla przemysłu motoryzacyjnego w XXI w.).

Artykuł  2

Zadania

Do zadań grupy należy:

1) wspieranie Komisji w kwestiach związanych z konkurencyjnością i zrównoważonym rozwojem przemysłu motoryzacyjnego;

2) przeprowadzenie analizy ekonomicznej i statystycznej czynników napędzających zmiany strukturalne w przemyśle motoryzacyjnym, jak również innych czynników wpływających na konkurencyjną pozycję unijnego przemysłu motoryzacyjnego;

3) wspieranie Komisji w realizacji polityki określonej w strategii EUROPA 2020, projekcie przewodnim dotyczącym Europy efektywnie korzystającej z zasobów, projekcie przewodnim polityki przemysłowej w erze globalizacji oraz komunikacie na temat ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów COM(2010) 186, w celu zachowania konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego Unii Europejskiej;

4) działanie na rzecz zapewnienia płynnych i zrównoważonych przekształceń gospodarczych i społecznych, poprzez aktywne przewidywanie procesów restrukturyzacyjnych i potrzeb w zakresie umiejętności i kwalifikacji oraz zarządzanie nimi, z uwzględnieniem osiągnięć "Europejskiego partnerstwa na rzecz przewidywania zmian w sektorze motoryzacyjnym";

5) sformułowanie zestawu sektorowych zaleceń dotyczących polityki skierowanych do decydentów politycznych na poziomie unijnym i krajowym, a także do przemysłu oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego;

6) opracowywanie zasad dobrego postępowania w celu promowania przejrzystości w relacjach handlowych i stosunkach umownych między stronami porozumień pionowych w sektorze motoryzacyjnym;

7) służenie radą w określonych aspektach wdrażania strategii Komisji EUROPA 2020 dotyczącej inteligentnego, zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego.

Artykuł  3

Skład i powoływanie

.
1. W skład grupy wchodzi nie więcej niż 40 członków.
.
2. Członkowie grupy są powoływani jako osoby prywatne. Każdy członek grupy mianuje swojego przedstawiciela do stałej podgrupy przygotowawczej, zwanej dalej "podgrupą przygotowawczą".
3.
Członkowie grupy są wyznaczani przez Komisję spośród podmiotów wysokiego szczebla posiadających kompetencje i obowiązki w dziedzinach związanych z konkurencyjnością i zrównoważonym rozwojem przemysłu motoryzacyjnego UE. Skład grupy odzwierciedla proporcjonalną reprezentację różnych podmiotów. W skład grupy wchodzą przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Komisji, państw członkowskich oraz uczestników łańcucha wartości przemysłu, związków zawodowych i społeczeństwa obywatelskiego (organizacji pozarządowych i konsumentów).
4.
Okres kadencji członków wynosi dwa lata. Pełnią oni swoje funkcje do czasu ich zastąpienia lub do upłynięcia ich kadencji. Kadencja jest odnawialna.
5.
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, złożą rezygnację lub nie spełniają warunków określonych w art. 339 Traktatu, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do upłynięcia ich kadencji.
6.
Nazwiska członków grupy powołanych jako osoby prywatne są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów, dalej zwanym "rejestrem".
7.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  4

Funkcjonowanie grupy

1.
Grupie przewodniczy przedstawiciel Komisji.
2.
Podgrupa przygotowawcza przygotowuje posiedzenia, dokumenty przedstawiające stanowiska oraz proponowane przez grupę zalecenia dotyczące działań i środków politycznych; w tym celu podgrupa współpracuje ściśle z właściwymi służbami Komisji.
3.
W porozumieniu ze służbami Komisji grupa może powoływać oprócz podgrupy przygotowawczej także grupy robocze celem zbadania szczegółowych kwestii związanych z zadaniami grupy, zgodnie z zakresem obowiązków ustalonym przez grupę. Grupy robocze są rozwiązywane po wypełnieniu swoich zadań.
4.
W trybie doraźnym przedstawiciel Komisji może zaprosić do udziału w pracach grupy lub podgrupy zewnętrznych ekspertów lub obserwatorów posiadających określone kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się grupa lub grupa robocza. Ponadto przedstawiciel Komisji może nadawać osobom fizycznym i organizacjom status obserwatora zgodnie z przepisem 8 ust. 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów, agencji UE i krajów przystępujących.
5.
Członkowie grup eksperckich i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom. W przypadku nieprzestrzegania powyższych zobowiązań Komisja może podjąć wszelkie stosowne środki.
6.
Jeżeli Komisja uzna, że informacje uzyskane w wyniku uczestnictwa w obradach grupy, grup ad hoc lub podgrup dotyczą spraw poufnych, wówczas nie mogą one być ujawniane.
7.
Posiedzenia grupy, podgrupy przygotowawczej i grup roboczych odbywają się w siedzibie Komisji. Komisja zapewnia grupie obsługę sekretariatu. W posiedzeniach grupy, podgrupy przygotowawczej i grup roboczych uczestniczyć mogą zainteresowani ich pracami inni urzędnicy Komisji.
8.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny na podstawie standardowego regulaminu przyjętego przez Komisję(5).
9.
Komisja publikuje stosowne informacje na temat działalności grupy w rejestrze lub na specjalnej stronie internetowej dostępnej poprzez link umieszczony w rejestrze. Sprawozdanie końcowe jest publikowane możliwie najszybciej po końcowym spotkaniu grupy.
Artykuł  5

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach grupy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach grupy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  6

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 14 października 2012 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 października 2010 r.

W imieniu Komisji

Antonio TAJANI

Wiceprzewodniczący

______

(1) COM(2010) 2020.

(2) COM(2010) 186.

(3) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.

(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(5) Dz.U. L 55/61 z 5.3.2010, s. 61.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024