Szczególne warunki podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstw państwowych oraz przyspieszonego postępowania w sprawie poprawy gospodarki i upadłości przedsiębiorstwa państwowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1989 r.
w sprawie szczególnych warunków podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstw państwowych oraz przyspieszonego postępowania w sprawie poprawy gospodarki i upadłości przedsiębiorstwa państwowego.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o niektórych warunkach konsolidacji gospodarki narodowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 10, poz. 57) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Szczególne warunki podziału, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw państwowych

§  1.
1.
Decyzję w sprawie podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstwa państwowego podejmuje Prezes Rady Ministrów z własnej inicjatywy lub na wniosek organu założycielskiego, rady pracowniczej przedsiębiorstwa lub organu antymonopolowego - na podstawie wyników analizy efektywności przewidywanych skutków takiej decyzji i po zasięgnięciu opinii organów przedsiębiorstwa.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać uzasadnienie ekonomiczne, prawne i organizacyjne, wskazujące, że podział, łączenie lub likwidacja przedsiębiorstwa wpłynie na przyspieszenie procesów demonopolizacyjnych, rozwój konkurencyjności, lepsze wykorzystanie środków produkcji lub poprawę efektywności gospodarki.
3.
Wykonanie decyzji w sprawie podziału i likwidacji przedsiębiorstwa należy do organu założycielskiego tego przedsiębiorstwa, a w sprawie łączenia - do organu założycielskiego wskazanego w decyzji.
§  2.
Decyzja o podziale przedsiębiorstwa powinna określać:
1)
przedsiębiorstwo ulegające podziałowi,
2)
czy działalność przedsiębiorstwa ustaje lub czy podział polega na wyłączeniu z tego przedsiębiorstwa jednostki lub jednostek organizacyjnych, albo określonych składników majątkowych,
3)
przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa tworzone w wyniku podziału albo przejmujące jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 2,
4)
przeznaczenie składników majątkowych, o których mowa w pkt 2,
5)
termin podziału.
§  3.
W postępowaniu mającym na celu podział przedsiębiorstwa do obowiązków organu założycielskiego w szczególności należy:
1)
zawiadomienie organów przedsiębiorstwa o podjętym postępowaniu,
2)
złożenie wniosku o wykreślenie przedsiębiorstwa z rejestru przedsiębiorstw państwowych z dniem wpisu do tego rejestru przedsiębiorstw powstałych w wyniku podziału, jeżeli podział łączy się z ustaniem działalności dotychczas istniejącego przedsiębiorstwa,
3)
powołanie komisji do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi oraz w celu dokonania szczegółowego podziału funduszy przedsiębiorstwa oraz składników mienia, jak również zobowiązań i wierzytelności tego przedsiębiorstwa między przedsiębiorstwa powstałe w wyniku podziału lub w podziale tym uczestniczące, na podstawie bilansu przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi,
4)
wydanie zarządzenia o utworzeniu przedsiębiorstw powstających w wyniku podziału i przydzielenie tym przedsiębiorstwom lub innym przedsiębiorstwom uczestniczącym w podziale składników mienia przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi.
§  4.
Przedsiębiorstwa powstałe w wyniku podziału odpowiadają za zobowiązania przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi do wysokości wartości przydzielonych im składników majątkowych tego przedsiębiorstwa.
§  5.
Przekazanie innym przedsiębiorstwom państwowym składników majątkowych przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi następuje nieodpłatnie, przy czym ich wartość, zmniejszona o wartość przejętych zobowiązań, zwiększa fundusz założycielski przedsiębiorstwa przejmującego te składniki majątkowe lub wierzytelności.
§  6.
Decyzja o łączeniu przedsiębiorstw powinna określać:
1)
łączone przedsiębiorstwa, ze wskazaniem przedsiębiorstwa przejmującego,
2)
termin połączenia,
3)
organ założycielski dla przedsiębiorstwa powstałego w wyniku łączenia.
§  7.
Organ założycielski, niezwłocznie po otrzymaniu decyzji o połączeniu przedsiębiorstw państwowych, zawiadamia organy tych przedsiębiorstw o podjętym postępowaniu.
§  8.
Przejęcia majątku łączonych przedsiębiorstw dokonuje się komisyjnie; komisję powołuje ten organ, który będzie organem założycielskim połączonego przedsiębiorstwa.
§  9.
Organ założycielski, niezwłocznie po otrzymaniu decyzji o likwidacji przedsiębiorstwa:
1)
zawiadamia organy przedsiębiorstwa o podjętym postępowaniu likwidacyjnym,
2)
ustala dzień otwarcia likwidacji,
3)
powołuje likwidatora oraz nadzoruje postępowanie likwidacyjne i czynności likwidatora, a także określa czynności, których likwidatorowi nie wolno wykonywać bez odrębnego zezwolenia organu założycielskiego.
§  10.
Z chwilą powołania likwidatora przestają działać organy przedsiębiorstwa, a działalnością i mieniem likwidowanego przedsiębiorstwa zarządza likwidator.
§  11.
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
1)
sporządzenie inwentaryzacji składników majątkowych na dzień otwarcia likwidacji,
2)
wezwanie, przez ogłoszenie w dzienniku "Rzeczpospolita", wierzycieli likwidowanego przedsiębiorstwa do zgłoszenia roszczeń w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia,
3)
sporządzenie wykazu roszczeń wierzycieli likwidowanego przedsiębiorstwa oraz określenie sposobu ich zaspokojenia, z zastrzeżeniem przepisu § 13 ust. 1.
§  12.
1.
Z chwilą wszczęcia postępowania likwidacyjnego likwidator jest obowiązany rozwiązać z pracownikami przedsiębiorstwa umowy o pracę.
2.
W celu zapewnienia wykonania zadań związanych z likwidacją przedsiębiorstwa likwidator może odstąpić od rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem niezbędnym do wykonywania tych zadań.
§  13.
1.
Likwidator dokonuje sprzedaży środków obrotowych i zagospodarowuje środki trwałe oraz zaspokaja wierzytelności w kolejności określonej w art. 1025 Kodeksu postępowania cywilnego.
2.
W razie gdy składniki majątkowe pozostałe po likwidacji przedsiębiorstwa zostaną przekazane innemu przedsiębiorstwu, przepis § 5 stosuje się odpowiednio.
§  14.
Organ założycielski zaspokaja w imieniu Skarbu Państwa niektóre roszczenia pracownicze do zlikwidowanego przedsiębiorstwa, stosując odpowiednio przepisy w sprawie zaspokajania przez Skarb Państwa niektórych roszczeń pracowniczych do przedsiębiorstwa po jego likwidacji lub upadłości.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawie poprawy gospodarki przedsiębiorstwa

§  15.
1.
W razie powstania przesłanek określonych w art. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 46 i z 1989 r. Nr 3, poz. 10) organ założycielski może, bez wszczynania postępowania wewnętrznego, ustanowić nad przedsiębiorstwem zarząd komisaryczny.
2.
W sprawach ustanowienia zarządu komisarycznego nad przedsiębiorstwem stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w ust. 1.

Rozdział  3

Postępowanie upadłościowe w stosunku do przedsiębiorstwa

§  16.
W razie niewypłacalności, o której mowa w art. 25 ustawy wymienionej w § 15 ust. 1, w stosunku do przedsiębiorstwa wszczyna się szczególne postępowanie upadłościowe, zwane dalej "postępowaniem upadłościowym".
§  17.
1.
Podstawą ogłoszenia upadłości może być poza przesłankami określonymi w art. 25 ustawy, o której mowa w § 15 ust. 1, również zaprzestanie płacenia przez przedsiębiorstwo zobowiązań, do których mają zastosowanie przepisy o zobowiązaniach podatkowych.
2.
Wniosek o ogłoszenie upadłości może być zgłoszony przez organ założycielski, bank finansujący działalność przedsiębiorstwa lub Ministra Finansów, a w stosunku do przedsiębiorstw podległych radom narodowym również przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być zgłoszony, jeżeli należność pieniężna, stwierdzona tytułem egzekucyjnym lub uznana na piśmie, nie została zaspokojona w ciągu sześciu tygodni od dnia zgłoszenia jej we właściwym trybie do pokrycia z rachunku bankowego przedsiębiorstwa.
§  18.
Postępowanie upadłościowe należy do właściwości sądu wojewódzkiego, w którego okręgu przedsiębiorstwo ma swoją siedzibę.
§  19.
Sąd, w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości, wydaje postanowienie o uwzględnieniu lub oddaleniu wniosku.
§  20.
Syndyk jest obowiązany, niezwłocznie po wyznaczeniu, dokonać w rejestrze przedsiębiorstw państwowych zgłoszenia o upadłości przedsiębiorstwa oraz ogłosić w dzienniku "Rzeczpospolita" wezwanie do wierzycieli o zgłoszenie wierzytelności w ciągu dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia.
§  21.
1.
Po upływie terminu, o którym mowa w § 20, syndyk zgłasza w terminie 3 dni do sędziego-komisarza wniosek o przeprowadzenie postępowania w celu zawarcia z wierzycielami układu co do sposobu i okresu spłaty wierzycieli.
2.
Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, sędzia-komisarz wyznacza rozprawę w celu zawarcia układu; rozprawa powinna się odbyć w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez sąd wniosku.
3.
Jeżeli nie dojdzie do układu z wierzycielami, sędzia-komisarz zwraca syndykowi wniosek, o którym mowa w ust. 1.
§  22.
Po zwróceniu wniosku, o którym mowa w § 21, syndyk dokonuje sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego poszczególnych składników majątkowych.
§  23.
1.
Sprzedaż przedsiębiorstwa następuje w drodze przetargu nieograniczonego.
2.
Informacje o warunkach nabycia przedsiębiorstwa w drodze przetargu i terminie składania ofert ogłasza się w sposób zapewniający ich dotarcie do możliwie szerokiego kręgu zainteresowanych.
3.
W razie zgłoszenia większej liczby ofert, syndyk wyznacza rozprawę w celu przeprowadzenia przetargu. Pierwszeństwo nabycia przysługuje osobie, która zgłosiła najwyższą cenę nabycia.
4.
Przyznanie prawa nabycia wymaga zatwierdzenia przez sędziego-komisarza.
5.
Nabycie przedsiębiorstwa następuje w stanie wolnym od wszelkich obciążeń, z wyjątkiem służebności gruntowych.
§  24.
Sprzedaż poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa następuje w drodze przetargu. W tym przypadku stosuje się odpowiednio przepisy § 23, z tym że prawo nabycia nie wymaga zatwierdzenia przez sędziego-komisarza.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.48.264

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczególne warunki podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstw państwowych oraz przyspieszonego postępowania w sprawie poprawy gospodarki i upadłości przedsiębiorstwa państwowego.
Data aktu: 17/07/1989
Data ogłoszenia: 04/08/1989
Data wejścia w życie: 04/08/1989