W dniu 28 maja br. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził słuszność decyzji Rzecznika Praw Pacjenta z dnia 11 czerwca 2018 r., oddalając skargę kasacyjną podmiotu leczniczego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 listopada 2018 r. (sygn. akt VII SA/Wa 1940/18).

Rzecznik Praw Pacjenta zakwestionował postępowanie szpitala polegające na tym, że lecząc pacjentów w programie lekowym nie przewidział i nie zabezpieczył możliwości zmiany leku z aktualnie podawanego pacjentowi na inny, także mogący mieć zastosowanie w określonym programie lekowym w sytuacji wystąpienia u tego pacjenta zdarzeń niepożądanych lub skutków ubocznych. Szpital uzależniał zmianę leku, w tym powrót do wcześniej stosowanego, wyłącznie od wyniku odpowiedniego przetargu. Dokonywanie zakupu leków w drodze przetargu jest powszechne i w pełni zgodne z prawem.

NSA: naruszono zbiorowe prawa pacjentów, bo nie mieli dostępu do dokumentacji medycznej - czytaj tutaj>>

 


Rzecznik: Szpital nie może podania leku uzależniać od przetargu

Zdaniem Rzecznika podmiot leczniczy musi jednak uwzględnić w swojej procedurze także sytuacje wymagające niezwłocznej reakcji i zakupu konkretnego leku dla indywidualnie wskazanego pacjenta. Uzależnienie podania pacjentowi odpowiedniego dla niego leku od wyniku postępowania przetargowego, którego wynik jest niepewny, a zakończenie wymaga upływu stosownego czasu, nie jest postępowaniem właściwym. W opinii RPP nie odwołuje się ono do kryteriów aktualnej wiedzy medycznej i tym samym narusza art. 6 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Szpital powinien wdrożyć procedurę pozaprzetargową, aby móc zapewnić konkretnemu pacjentowi, bądź konkretnej grupie pacjentów, odpowiedni lek. 

Pacjenci skarżą się na długie kolejki i niewłaściwe zachowanie personelu - czytaj tutaj>>

 

Sąd: Zaleca ostrożność przy zamianie leków

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził powyższe stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta. W motywach ustnych Naczelny Sąd Administracyjny wskazał także, że Rzecznik prawidłowo ocenił postępowanie podmiotu leczniczego jako praktykę naruszającą zbiorowe prawa pacjentów w zakresie art. 6 ust. 1 ustawy, tj. prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną. Istota sprawy dotyczy procedury i trybu zaopatrywania w leki, nie zaś skuteczności konkretnego leku biologicznego. 

Zobacz: Zwrot kosztów za leki uzyskane za granicą >

Wolę udziału w postępowaniu przed sądem administracyjnym zgłosiło Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Zdrowia, niemniej Sąd odmówił dopuszczenia ww. organów. O dopuszczenie do udziału w postępowaniu wniósł także Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego z siedzibą w Warszawie. W tym przypadku Sąd także wyraził negatywną decyzję. 

Zobacz: Udzielanie informacji pacjentowi o zakresie i rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych >

Do postępowania zostały dopuszczone przez Sąd organizacje pacjentów, tj. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Młodych z Zapalnymi Chorobami Tkanki Łącznej „3majmy się razem” w Warszawie oraz Polska Unia Organizacji Pacjentów „Obywatele dla Zdrowia” wraz z Federacją Pacjentów Polskich. Za ich udział w sprawie Rzecznik Praw Pacjenta chciałby serdecznie podziękować. Ich wkład w wyjaśnienie sprawy i przybliżenie sądowi powyższej tematyki był nieodzowny. 

Treść zanonimizowanej decyzji Rzecznika Praw Pacjenta oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 27 listopada 2018 r. (sygn. akt VII SA/Wa 1940/18)