System ten, czyli Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych (Platforma P1) umożliwi pacjentowi dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym między innymi do e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia oraz Internetowego Konta Pacjenta. Zmiany i doprecyzowania przepisów dotyczą nie tylko ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia, ale także kilkunastu innych ustaw. 

Przepisy projektowanej ustawy wprowadzają także korekty w procedurach już funkcjonujących, które dotyczą kształcenia lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów i ratowników medycznych. Ma to związek z wprowadzeniem Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych. Chodzi o umożliwienie elektronicznego przepływu i obrotu informacjami oraz dokumentacją na każdym etapie kształcenia medycznego.

Do najważniejszych proponowanych rozwiązań należy Internetowe Konto Pacjenta (IKP),  bezpłatna aplikacja internetowa, dzięki której każdy pacjent otrzyma dostęp do swojej historii leczenia, elektronicznej dokumentacji medycznej oraz informacji o zrealizowanych usługach medycznych od momentu założenia konta.

Na koncie będą gromadzone informacje o wystawionych e-receptach, e-skierowaniach, e-zleceniach i e-zwolnieniach oraz odbytych przez pacjenta wizytach i zabiegach. Za pomocą IKP będzie można również złożyć deklarację wyboru lekarza i pielęgniarki POZ. Dostęp do wyników badań i innych dokumentów będzie miał też lekarz. Przy czym to pacjent zdecyduje, które z nich i jakiemu lekarzowi udostępni.

Jednocześnie możliwość elektronicznego udostępniania dokumentacji medycznej, na przykład wyników badań diagnostycznych, spowoduje, że pacjenci nie będą musieli już osobiście pojawiać się w placówce, w której wykonano badanie i prosić o jego kopię. Dokumenty będą przesyłane bezpośrednio między placówkami medycznymi, za zgodą pacjenta.

Korzystanie z IKP przez pacjenta będzie dobrowolne. IKP zacznie działać już w 2015 roku.

Recepta w postaci elektronicznej ma być powszechnie obowiązująca. Jednak w niektórych sytuacjach, wskazanych w ustawie, będzie można stosować recepty papierowe, na przykład w przypadku braku dostępu do Platformy P1 i recept weterynaryjnych oraz dla osoby o nieustalonej tożsamości. Wskazano zakres danych, jakie powinny znaleźć się na recepcie.

Do realizacji recepty w postaci elektronicznej wystarczy podanie w aptece kodu dostępu (zostanie przekazany SMS-em na telefon komórkowy lub na e-mail) oraz numeru PESEL (lub numeru innego dokumentu potwierdzającego tożsamość). Pacjent będzie mógł uzyskać wydruk informacyjny o wystawieniu recepty w postaci elektronicznej i lekach na niej przepisanych. W ten sposób zostanie rozwiązany problem nieczytelnych recept.

Wprowadzenie e-zleceń na wyroby medyczne (takie jak na przykład pieluchy dla osoby dorosłej) spowoduje  brak konieczności wizyty pacjenta w oddziale NFZ w celu potwierdzenia uprawnień. E-zlecenie zostanie wysłane przez lekarza elektronicznie do NFZ, który dokona jego weryfikacji, a następnie prześle pacjentowi informację, np. SMS-em, o możliwości zrealizowania zlecenia.

Z kolei e-skierowanie powinno przyczynić się do zmniejszenia kolejek do specjalistów, ponieważ uniemożliwi zapisywanie się do danego specjalisty w kilku różnych poradniach. Pacjent nie będzie musiał już też dostarczać do przychodni oryginału papierowego skierowania. Na wizytę będzie mógł się umówić telefonicznie przez podanie kodu dostępu oraz numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Możliwość elektronicznego wystawiania recept, zleceń i skierowań oraz prowadzenia całej indywidualnej dokumentacji medycznej powstanie po wejściu w życie ustawy oraz uruchomieniu Platformy P1, czyli  jeszcze w 2015 roku, natomiast obligatoryjność postaci elektronicznej zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2018 roku.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw jest dostępny w serwisie Rządowego Centrum Legislacji.