Kapituła czwartej już edycji konkursu "Liderzy Zmian w Ochronie Zdrowia. Leaders of VBHC" organizowanego przez Wolters Kluwer Polska we współpracy z Instytutem Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego wyłoniła projekty nominowane do finału.

To nie było łatwe zadanie. Do konkursu, w którym nagradzane są podmioty, które stosują najwyższe standardy zarządzania i osiągają najlepsze efekty zdrowotne w stosunku do nakładów poniesionych na opiekę (z ang. Value Based Health Care, VBHC) zgłoszono 51 projektów o bardzo wyrównanym poziomie merytorycznym. – To są projekty, które poprawiają jakość leczenia, efektywność ekonomiczną, ale przede wszystkim zwiększają dostępności do świadczeń i podnoszą zadowolenie pacjentów z systemu ochrony zdrowia - mówi dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, przewodnicząca kapituły, dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego, dyrektor IZWOZ Uczelni Łazarskiego oraz Center of Value Based Healthcare.

Jury preselekcyjne wybrało aż 26 bardzo dobrych projektów

Spośród 51 projektów jury preselekcyjne wyłoniło 26. – Wszystkie projekty oceniliśmy merytorycznie, przyznając im punkty według ustalonej skali ważonej za trafne określenie potrzeb, na które odpowiada, dostosowania zastosowanych narzędzi do potrzeb, ich skuteczność mierzoną uzyskanymi i udokumentowanymi rezultatami, innowacyjności i uniwersalność, gotowości do dzielenia się doświadczeniem i promocji dobrych praktyk – tłumaczy dr Małgorzata Gałązka-Sobotka. Dodatkowo jury dokonało ogólnej oceny funkcjonowania podmiotu w obszarze działalności leczniczej. Po przedstawieniu wybranych projektów kapituła nominowała do finału aż 21 z nich. Zostały zrealizowane w całej Polsce, od Zakopanego, przez Siemianowice Śląskie, Opole, Mikoszów, Lublin, Lubin, Szamotuły, Bydgoszcz, Białą Podlaskę po Gdańsk. Zwycięzców poznamy 22 września podczas gali finałowej online, poprzedzonej konferencją "Zmiany w Ochronie Zdrowia. Transformacja systemu – jakość i bezpieczeństwo".

 

Kapituła nie miała łatwego zadania

- Ten rok był szczególny przez pandemię – mówi dr Małgorzata Gałązka-Sobotka. – Wśród pracowników podmiotów leczniczych zmęczenie walką z epidemią, ciągle zmieniającymi się warunkami pracy jest ogromne, a mimo to zgłosili naprawdę dobre projekty. Szczególnie cieszy mnie, że najwięcej z nich, w sumie 20 dotyczy organizacji pracy przyjaznej pacjentowi i skutecznej profilaktyki – dodaje.

Alicja Pollesch, dyrektor strategiczna, członek zarządu Wolters Kluwer Polska i konkursowej kapituły, zwraca uwagę na innowacje w małych jednostkach. – Duże podmioty mają duże zasoby - finansowe, kadrowe, co ułatwia realizację projektów. Te mniejsze mają do wykonania trudniejszą pracę, a mimo to pojawiają się w naszym konkursie – zauważa Alicja Pollesch.

Do konkursu, zwykle zdominowanego przez szpitale, zgłosiło się też dużo przychodni. W tym roku specjalnie dla nich została stworzona nowa kategoria „Przychodnia zorientowana na jakość". I chociaż w tej konkretnej kategorii nie było dużo zgłoszeń, to w sumie w konkursie wzięło udział aż dziesięć przychodni, a dwie zostały nominowane do finału.

Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, zwrócił uwagę na jeszcze jeden aspekt konkursu. Dla niego, oczywiście bardzo ważne jest, aby projekty skupiały się na pacjencie, ale także, by mierzyły poziom jego satysfakcji, czy dostępności świadczeń. I w wielu projektach takie wskaźniki się pojawiają. Choć jak zauważają inni członkowie kapituły, m.in. Iwona Kowalska-Bobko, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Zakładu Polityki Zdrowotnej i Zarządzania Instytut Zdrowia Publicznego UJ, w części zgłoszeń zabrakło takich mierników. A członkowie kapituły mówią wprost: miarą pomysłu są wskaźniki z jego realizacji, które pokazują, co się zmieniło na lepsze.

Obrady kapituły odbywały się w tym roku online. Dlatego też nominowani nie zostali wybrani w tradycyjnym głosowaniu. Każdy z 16 członków kapituły otrzymał do wypełnienia ankietę online, w której w każdej z siedmiu kategorii wskazał najlepsze jego zdaniem projekty. 

 


Projekty nominowane do finału w poszczególnych kategoriach

Zarządzanie jakością – zarządzanie procesami

  1. Centrum Leczenia Oparzeń im dr Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich Zarządzanie jakością holistycznej opieki nad pacjentami z raną przewlekłą Projekt doprowadził do wdrożenia skoordynowanej opieki w poradniach i oddziale szpitalnym. Do leczenia kwalifikowany jest każdy pacjent z raną spełniającą kryteria rany przewlekłej - bez względu na jej etiologię, co zwiększa dostępność terapii i od razu dostaje harmonogram kompleksowego leczenia. 
  2. LUX MED Sp. z o.o. ​Nowe Systemy Zarządzania Dostępnością w Grupie LUX MEDProjekt polegał na wdrożeniu rozwiązań informatycznych, które pozwalają na dostosowywanie grafików lekarzy, ale także ich lokalizacji do potrzeb pacjentów. Te są ustalane na podstawie ankiety. System pozwala dostosować grafik do specyficznych okresów, jak święta, długie weekendy, wakacje. Priorytetowo traktuje pacjentów na CITO, dzieci i kontynuujących leczenie u tego samego lekarza. Dzięki temu udało się poprawić dostępność lekarzy z 68 proc. do 80 proc. i zmniejszenie liczby niewykorzystanych grafików z 8 proc. do 3 proc., bez zwiększania czasu lekarza dla pacjenta. 
  3. Regionalne Centrum Zdrowia Sp. z o. o. w Lubinie. Lean management – optymalizacja pracy szpitala RCZ.  Lean management, z ang. szczupłe zarządzanie, jako pierwsza wdrożyła japońska Toyota, dzięki czemu stała się liderem w produkcji aut. To system zarządzania oparty na wysokiej jakości, eliminowaniu marnotrawstwa i ciągłym doskonaleniu, który jak pokazuje RCZ jest skuteczny także w szpitalu. Okazuje się, że szczegółowe procedury działania, pozwalają efektywniej wykorzystać posiadane zasoby. Najpierw na bloku operacyjnym wprowadzono odprawy o 7.30, opis zestawów narzędzi do poszczególnych rodzajów zabiegów, check listy, plany operacji, a potem podobne procedury przygotowano dla innych oddziałów. W efekcie usprawniono pracę całego szpitala, ku zadowoleniu pacjentów.
  4. Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 4 w Lublinie. Informatyzacja Obszaru Izolacyjnego dla chorych na COVID-19. Niby prosty pomysł i projekt, ale bardzo funkcjonalny. W SPSK nr 4 stworzono dysk  sieciowy i  elektroniczne szablony i dokumenty oraz zintegrowano komputerów ze strefy „zielonej” i „czerwonej” z dyskiem głównym. W efekcie całość dokumentacji jest elektroniczna i dostępna w każdej chwili, ale przede wszystkim w czasie pandemii ułatwia zachowanie surowych zasad sanitarnych.

Zarządzanie jakością – Zarządzanie bezpieczeństwem pacjenta           

  1. Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie Państwowy Instytut Badawczy Program wszczepiania ekspandera.  Zespół Radioterapii Nowotworów urologicznych NIO od 2017 roku prowadzi program wszczepiania ekspandera pomiędzy prostatę, a odbyt. To bardzo ważne dla pacjentów z rakiem prostaty, bo dzięki temu zwiększa się odległość między tymi miejscami i podczas radioterapii inne narządy są narażona na mniejsze promieniowanie, co znacznie poprawia jakość życia chorych i zmniejsza wydatki na leki.
  2. Szpital Uniwersytecki Nr 2 im. dr Jana Biziela w Bydgoszczy. Usprawnienie komunikacji z pacjentem i współpracy personelu.  To co zrobił szpital Biziela to z punktu pacjenta rewolucja, choć nazwa projektu na to nie wskazuje. Gdy leżymy uwięzieni na szpitalnym łóżku i chcemy wezwać pielęgniarkę, włączamy specjalny przycisk i… czekamy. W bydgoskim szpitalu wezwanie pacjenta trafia na telefon jego pielęgniarki. Jeśli jest zajęta i nie może od razu zareagować, szybko i łatwo przekierowuje wezwanie na telefon koleżanki. Przy łóżku jest też głośnik i mikrofon, co pozwala zdalnie ustalić, co się dzieje. System ułatwia życie nie tylko pacjentom, ale i personelowi. Jeśli wezwania jest ważne, system pozwala przywołać do pacjenta cały niezbędny personel, w tym lekarza.
  3. Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem. ​Bezpieczeństwo pacjenta warunkiem skutecznej rehabilitacji. Okazuje się, że same zabiegi rehabilitacyjne to za mało, aby pacjent czuł się bezpiecznie. Oczekuje nowoczesnego sprzętu, ale też bezpieczeństwa fizycznego, epidemiologicznego, chce mieć również pewność, że jego rzeczy i dane osobowe są dobrze chronione. By zaspokoić potrzeby pacjentów, zmodernizowano budynek, zakupiono nowoczesny sprzęt, wprowadzono 15 procedur dotyczących bezpośrednio bezpieczeństwa pacjenta. W efekcie w ostatnich 5 latach szpital 3 razy zajmował I miejsce w kategorii szpitali niezabiegowych w rankingu sporządzanym przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia- „Bezpieczny Szpital Przyszłości”, jako pierwszy niezabiegowy szpital w Polsce zdobył certyfikat „Szpital bez bólu”. Co najważniejsze 95 proc. pacjentów pozytywnie ocenia bezpieczeństwo podczas rehabilitacji, co poprawiło się podejście do oferowanych zabiegów i, co za tym idzie, efektywność leczenia

Zarządzanie jakością – zarządzanie skutecznością medyczną

  1. Uniwersyteckie Centrum KliniczneBQMM. BQMM to skrót z angielskiego Business (biznes), Quality (jakość), Mortality (śmiertelność, Morbidity (zachorowalność). To metoda regularnej oceny działania poszczególnych klinik i oddziałów w celu dostarczenia szefom klinik danych oraz umiejętność ich interpretacji. Jej podstawą są tzw. spotkania BQMM na których omawiane są różne wskaźniki: zgony, powikłania, przypadki przedłużone, reoperacje nieplanowane, rehospitalizacje nieplanowane, zastosowanie przymusu bezpośredniego, dane z systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych i niezgodności, z analizy satysfakcji pacjenta,  dotyczące kontroli zakażeń, wykorzystania bloku operacyjnego, efektywności ekonomicznej dla poszczególnych grup zabiegów i pacjentów. Projekt pokazał, że w klinikach, w których wprowadzono takie metody zarządzania poprawiła się rentowność, ale co ważniejsze  wzrosła liczba pacjentów operowanych, ale z utrzymaniem niskich wskaźników zakażeń szpitalnych i wysokiego poziomu satysfakcji pacjenta.
  2. LUX MED. Wdrożenie Clinical Governance na przykładzie zarządzania obszarem „Pacjent zagrożony”. Model Clinical Governance (zarządzanie kliniczne) zwiększa odpowiedzialność za ciągłą poprawę jakości usług i ochronę wysokiej jakości opieki. Opiera się on na systemie monitoringu incydentów klinicznych oraz doskonaleniu procesów w oparciu o ich analizę. Pozwala to wypracować standardy działań w sytuacjach nagłych, a ich wdrożenie doprowadziło do tego, że w ciągu 4 lat poziom zgłaszanych incydentów osiągnął pułap 2,5 proc. realizowanych usług.
  1. Szpital Uniwersytecki Nr 2 im. dr Jana Biziela w Bydgoszczy. Wszczepialna proteza gałki ocznej i oczodołu. Tradycyjne leczenie jaskry polega głównie na obniżaniu ciśnienia śródgałkowego pacjenta, by opóźnić rozwój choroby i  zminimalizować jej następstwa. I mimo dużych kosztów nie przynosi oczekiwanych efektów. Te dają wcześnie wykonane, nowoczesne małoinwazyjne zabiegi, które powstrzymują proces chorobowy zmniejszają koszty leczenia farmakologicznego oraz poprawiają jakości życia pacjentów. I takie zabiegi Szpital Biziele oferuje mieszkańcom regiony. Szacuje, że  ich liczba powinna wynieść około 170  rocznie. By móc wszczepiać protezy gałki ocznej i oczodołu szpital musiał m.in. stworzyć zespół specjalistów, zasady monitorowania i oceny usługi na każdym etapie jej realizacji. Dzięki temu chorzy na jaskrę z województwa kujawsko-pomorskiego mają dostęp do nowoczesnej metody leczenia w oparciu o najnowsze zdobycze wiedzy medycznej.

Zarządzanie kapitałem ludzkim

  1. LUX MED Sp. z o.o. Smile - program wellbeingowy. Dobre samopoczucie (z ang. wellbeing) pracowników wpływa na satysfakcję klientów. Na dobre samopoczucie wpływ mają zaś warunki pracy, aktywność fizyczna, zbilansowana dieta i właściwe zarządzanie energią do działania. Nie każdy to jednak wie, i nie każdy stosuje, a LUX MED prowadzi działania, by wiedza ta była nie tylko znana jej pracownikom, ale i przez nich stosowana. Przełożyło się to na zmniejszenie nieobecności z powodu choroby, rotacji pracowników, wydłużenie ich aktywności zawodowej i  wzrost efektywności całej firmy. Programy prozdrowotne są tworzone w porozumieniu z pracownikami.
  2. LUX MED Sp. z o.o. Program rozwojowy dla młodych menedżerów „Zarządzanie w Pigułce”. To program dla osób, które objęły stanowisko kierownicze i nie miały wcześniej doświadczenia w zarządzaniu. W I edycji programu wzięło udział 40 menedżerów, a w II już – 67. To oni sami zgłaszali pracodawcy, że brakuje im przygotowania do objęcia funkcji kierowniczej. W trakcie programu kierownicy realizują projekty biznesowe, co pozwala im w praktyce zdobyć niezbędne umiejętności do zarządzania zespołem. 
  3. Stowarzyszenie Św. Celestyna. Edukacja personelu medycznego. Stowarzyszenie jest placówką oferującą kompleksowe wsparcie dzieciom, młodzieży i dorosłym chorym i z niepełnosprawnościami poprzez zapewnienie im specjalistycznej pomocy medycznej, rehabilitacji, terapii, edukacji i pracy. Stowarzyszenie chciało, aby z jednej strony jej personel podwyższył swoje kwalifikacje, a z drugiej pacjenci mieli lepszy dostęp do świadczeń. Stąd powstał pomysł przeprowadzanie staży dla fizjoterapeutów ze stowarzyszenia i całej Polski oraz innych szkoleń dla personelu stowarzyszenia. Dzięki nim nie tylko pracownicy podnieśli swoje kompetencje, ale podzielili się doświadczeniem, zwłaszcza młodsi ze starszymi, a organizacja poprawiła swoją efektywność i konkurencyjność.

Organizacja przyjazna pacjentowi

  1. Instytut ,,Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka. Aplikacja Pacjenta Centrum Zdrowia Dziecka. Pomysł CZD doceni każdy rodzic, który choć raz musiał odnaleźć się w licznych korytarzach i podziemiach Centrum. Aplikacja Pacjenta CZD pomaga bowiem najmłodszym pacjentom oraz ich rodzicom - szczególnie tym, którzy przygotowują się do pierwszej wizyty  bezpiecznie poruszać się po budynku. W aplikacji wybieramy miejsce z którego ruszamy i docelowe, a w aplikacji wyświetla się mapa dotarcia.  Można też zeskanować kod QR na ścianie budynku, a aplikacja pokaże, gdzie jesteśmy. Wgrane są w niej też niezbędne informacje dla pacjenta, w tym przewodnik, który pomoże odnaleźć się na każdym etapie wizyty – od zapisu do konkretnego specjalisty, poprzez dojazd na miejsce aż do wizyty w poradni. Aplikacja pomoże i podpowie, jak się przygotować do wyjazdu, co zabrać i czego nie zapomnieć. Zawiera również cenne wskazówki, które są kluczowe podczas pobytu w szpitalu. Aplikacja jest dostępna za darmo na wszystkie urządzenia oparte na systemie Android w Sklepie Google Play, a w krótce zostanie również wprowadzona do App Store. 
  2. LUX MED Sp. z o.o. Projekty Customer Experience „Poprawa Doświadczeń Pacjentów 2017 – 2020” w Grupie LUX MED – Mapowanie Doświadczeń Pacjentów i Słuchanie Głosu Pacjenta. Projekt poprawia satysfakcję pacjentów poprzez mapowanie ich doświadczeń i ich analizowanie . W efekcie placówka  potrafi precyzyjne określić potrzeby pacjenta i wskazać obszary do poprawy.  I celowaną odpowiedź na potrzeby naszych Pacjentów, jak również wskazuje ewentualne obszary do poprawy. Od roku 2018 przeprowadziła 8 mapowań doświadczeń i wdrożyła szereg rekomendowanych usprawnień. Dzięki temu poprawiono wskaźnik lojalności klientów (NPS) - w pierwszym kwartale 2018 wynosił on 24, a po dwóch latach działań już 63.
  3. Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Białej Podlaskiej. Domowy Szpital. Koncepcja Domowego Szpitala powinna być wdrażana we wszystkich szpitalach w Polsce, zwłaszcza w powiatowych. Za jej sprawą starsi pacjenci otrzymują nie tylko świetna opiekę szpitalną, ale także długoterminową opiekę medyczną, w tym domową, paliatywną i hospicyjną. Gdy wychodzą ze szpitala nie mają dylematu, co teraz. Jeśli jest taka potrzeba otrzymują domową rehabilitację, tlenoterapię, czy teleopiekę. Gdy potrzebują specjalistycznej rehabilitacji, mogą bezpłatnie wypożyczyć niezbędny sprzęt. Z wypożyczalni skorzystało 305 pacjentów. Ponadto przy szpitalu funkcjonują Zespół Opieki Paliatywnej, Zakład Opiekuńczo-Leczniczy, ale przede wszystkim Dzienny Dom Opieki Medycznej. Jest to miejsce, gdzie w ciągu dnia bliscy mogą pozostawić swoich rodziców, czy dziadków w Ośrodku pod troskliwą opieką pielęgniarską, terapeutyczną i psychologiczną. Cała opieka oparta jest na świadczeniach finansowanych z NFZ. Zaangażowani są w nią m.in. lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci, opiekunowie medyczni , terapeuci zajęciowi, psycholodzy.

Skuteczna profilaktyka i edukacja

  1. Kliniczne Centrum Ginekologii, Położnictwa i Neonatologii w Opolu (KCGPiN). Koordynowanie i kompleksowe wsparcie rodziny w zakresie poradnictwa specjalistycznego, profilaktyki, diagnostyki i niwelowania nieprawidłowości w rozwoju dzieci do lat 2. Projekt powstał po to, aby objąć kobiety w ciąży oraz rodziny z dziećmi w wieku do lat 2, z woj. opolskiego z powiatów: prudnickiego , nyskiego, opolskiego oraz miasta Opola dodatkową, bezpłatną opieką medyczną, będącą uzupełnienie świadczeń medycznych refundowanych przez NFZ. W projekcie oferowano m.in. bezpłatne dla pacjentów badania prenatalne adresowane do kobiet w ciąży w wieku do 35 r.ż., poradnictwo specjalistyczne dla rodziców, badania diagnostyczne rozwoju psychomotorycznego dziecka oraz opiekę medyczną z zakresu niwelowania ewentualnych nieprawidłowości w rozwoju dziecka w wieku do lat 2. Badania i porady były realizowane przez lekarzy: ginekologów, pediatrów, neonatologów, gastrologa oraz specjalistów: neurologopedę, fizjoterapeutów, psychologów, pielęgniarki, położne, dietetyków. Dodatkowo prowadzano działania edukacyjne. Kliniczne Centrum w partnerstwie z ZOZ w Nysie oraz podwykonawcami dodatkową opieką medyczną objęło ogółem 8645 osób, a większość z nich wyraziło zadowolenie z efektów. 
  2. Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 4 w Lublinie. Wschodnie Centrum Profilaktyki Depresji Poporodowej. Depresja poporodowa to poważny problem społeczny, a kobiety często nie wiedzą, gdzie szukać pomocy. Nie wiedzą nawet, że mogą się jej spodziewać po urodzeniu dziecka. W efekcie jej wykrywalność jest znikoma. Zmienić to ma projekt realizowany przez lubelski szpital kliniczny na Jaczewskiego. Centrum Profilaktyki Depresji Poporodowej szkoli personel medyczny w przychodniach rodzinnych. Tłumaczy m.in., że depresja poporodowa to nie jest baby blues, bo zaburzenia nastroju są poważniejsze i trwają zdecydowanie dłużej – nawet 6 miesięcy. Uczy jak rozpoznawać jej objawy. Ponadto CPDP prowadzi badania przesiewowe w grupie o podwyższonym ryzyku zachorowania, tj. u kobiet w ciąży i w okresie poporodowym (do roku po urodzeniu dziecka). Tym, które mogą mieć depresję oferowana jest pomoc psychologa, a w przypadku utrzymywania się objawów leczenie psychiatryczne. Centrum nawiązało już współpracę z 35 placówkami POZ, przeszkoliło 66 osób, zbadało 1686 kobiet, przeprowadziło 300 konsultacji dla 129 młodych mam, a u 72 zdiagnozowano depresję. 
  3. Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem. Z profilaktyką i edukacją po zdrowieTo kolejny projekt, którego nazwa niewiele mówi, a który jest bardzo ważny z punktu widzenia pacjentów. Obserwacje szpitala wykazały, że większość pacjentów nigdy nie uczestniczyła w jakichkolwiek zajęciach edukacyjnych poświęconych zachowaniu zdrowia. Powodowało to, że zwłaszcza osoby starsze, niepełnosprawne, wykluczone społecznie pozostawały na "marginesie życia". Dlatego zakopiański szpital wdrożył program edukacyjny dla nich. Z niego dowiadują się jak wykonać zalecenia terapeutyczne, zdrowo się odżywiać i uprawiać sport dostosowany do wieku i schorzeń na publicznie dostępnych siłowniach. Przez 6 miesięcy 12-osobowe grupy mają zajęcia z fizjoterapeutą, psychologiem, terapeutą zajęciowym, pielęgniarką i informatykiem. W ramach programu powstały też mieszkania terapeutyczne, w których w warunkach zbliżonych do domowych, prowadzona jest intensywna nauka radzenia sobie po incydentach neurologicznych z podstawowymi czynnościami dnia codziennego. 

Przychodnia zorientowana na jakość

  1. Centrum Leczenia Oparzeń im dr Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich Program koordynowanej opieki nad pacjentem w ramach AOS / AOP. W Siemianowicach Śląskich opieka medyczna nie kończy się na wizycie u lekarza,  bo na efekty leczenia wpływają  choroby współistniejące oraz środowisko domowe. Pacjent w Ambulatoryjnej Opiece Specjalistycznej trafia pod opiekę lekarza i pielęgniarki. Ich współpraca skraca czas, w którym pacjent narażony jest na stres, ból i skrępowanie. Lekarz tworzy dla niego plan opieki, np. wystawia skierowanie do Pracowni Hiperbarii Tlenowej, wyznacza termin kolejnych wizyt, w tym jeśli jest taka potrzeba planowanej hospitalizacji. W tym samym czasie pielęgniarka uzupełnia wywiad o dane związane z jego środowiskiem życia, oczyszcza i zaopatruje ranę oraz przekazuje praktyczne wytyczne dotyczące pielęgnacji schorzenia w warunkach domowych, w tym żywieniowe. Pacjent opuszcza przychodnię z wiedzą niezbędną do dalszego leczenia. Przede wszystkim jednak ma termin wizyty w ramach AOP - Ambulatoryjnej Opieki Pielęgniarskiej (AOP). Tam rana jest opatrywana, ale także ponownie  otrzymuje wszelkie wskazówki, w tym komplet praktycznych informacji dotyczących postępowania ze swoją raną w warunkach domowych, w zależności od statusu społecznego. Nie każdy bowiem może liczyć na pomoc, nie każdego stać na wszystkie leki.
  2. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Szamotułach. Szybka Ścieżka Diagnostyczna w Gabinecie Lekarza Rodzinnego. Szpital w Szamotułach to nie jest taka zwykła placówka, bo ma też w swojej strukturze przychodnię podstawowej opieki zdrowotnej. Co ważniejsze jednak prawdopodobnie jako jedyny szpital w Wielkopolsce integruje lekarzy POZ ze szpitalnymi specjalistami, dzięki czemu pacjenci są szybko diagnozowani. Jeśli dana choroby wykracza poza kompetencje lekarza rodzinnego ten kieruje pacjenta do specjalisty. W POZ są też wykonywane potrzebne badania jak  echo serca, USG brzucha, badanie doppler naczyń, a w razie potrzeby rentgen i badania laboratoryjne. Wspólny system wewnątrzszpitalny pozwala na natychmiastowe przesyłanie wyników z laboratoriów i pracowni do lekarzy rodzinnych.  Za sprawą tak zaprojektowanej Szybkiej Ścieżki Diagnostycznej POZ zyskał więcej pacjentów, a projekt pokazał, że team szpital - przychodnia POZ powinien być standardem.

 

Nominowane projekty wybrała kapituła w składzie:

  • Dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, przewodnicząca kapituły, dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego, dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego oraz Center of Value Based Healthcare,
  • Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, 
  • prof. Piotr Czauderna, kierownik Kliniki Chirurgii i Urologii Dzieci i Młodzieży Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, 
  • Michał Dzięgielewski, dyrektor Departamentu Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia,
  • prof. Jarosław J. Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali,
  • Sylwia Gołaś-Olszak, dyrektor Rynku Administracji Publicznej oraz rynku Ochrony Zdrowia w Wolters Kluwer Polska,
  • dr hab. Grzegorz Juszczyk, dyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny,
  • Jerzy Gryglewicz, lider Projektu MBA Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, 
  • Adam Jagoda, dyrektor Generalny Medtronic Poland, 
  • Urszula Jaworska, wiceprezes Fundacji Urszuli Jaworskiej,
  • Michał Kępowicz, dyrektor ds. relacji strategicznych Philips Healthcare, 
  • Iwona Kowalska-Bobko, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego,  kierownik Zakładu Polityki Zdrowotnej i Zarządzania Instytut Zdrowia Publicznego UJ, 
  • Anna Kozieł, starszy specjalista ds. Zdrowia w Globalnej Praktyce ds. Zdrowia, Odżywiania i Populacji w Banku Światowym,
  • Halina Kutaj-Wąsikowska, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia,
  • Filip Nowak, p.o. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia,
  • Alicja Pollesch, dyrektor Strategiczny i członek Zarządu Wolters Kluwer Polska.