Postulat ten znalazł się w „Pakcie dla edukacji”, który 17 stycznia 2012 r. ZNP przedstawił do dyskusji publicznej. Z zajętego przez ZNP stanowiska wynika, iż niezbędne jest wzmocnienie pozycji kuratora i jego urzędu, jako organu nadzoru pedagogicznego, wspieranego przez instytucje badawcze. ZNP jest przeciwny nieuzasadnionemu z punktu widzenia dbałości o jakość w edukacji rozszerzaniu uprawnień organów prowadzących szkoły i placówki, a tym samym nakładania na nie nowych obowiązków. ZNP opowiedział się przeciwko zmianom, które w kompetencjach jednostek samorządu terytorialnego sytuują szereg dotychczasowych kompetencji kuratora oświaty. W opinii Związku, samorządy nie są do tego odpowiednio przygotowane. W komórkach oświatowych administracji samorządowej występuje duża rotacja pracowników, co nie sprzyja kształtowaniu – pogłębionych doświadczeniem – kompetencji oświatowych. Powierzanie im zadań wykonywanych dotychczas przez organy nadzoru pedagogicznego stanowić będzie z założenia obniżanie jakości edukacji – uważa Związek.

17 stycznia 2012 r. Związek Nauczycielstwa Polskiego przedstawił do szerokiej publicznej dyskusji „Pakt dla edukacji”. To propozycje kierunków rozwoju polskiej oświaty i szkolnictwa wyższego podzielone na cztery obszary poprzedzone diagnozą stanu obecnego. Obszar pierwszy dotyczy problemów związanych z prowadzeniem szkół i placówek oświatowych. W drugim obszarze ujęte są problemy dotyczące uczniów i wychowanków. Trzeci obszar obejmuje problemy pracowników oświaty. Obszar czwarty dotyczy problemów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.

Źródło: http://www.znp.edu.pl