Zarząd Związku Miast Polskich wydał stanowisko w sprawie projektu ustawy o wspieraniu nowych inwestycji. Zdaniem przedstawicieli dużych miast całkowite odejście od ograniczeń terytorialnych w stosowaniu wsparcia publicznego dla inwestorów w Polsce, wbrew temu co napisano w uzasadnieniu do projektu ustawy  o wspieraniu nowych inwestycji, spowoduje jeszcze większe zróżnicowanie w rozwoju kraju i poszczególnych województw.

Spotęguje też trudności peryferyjnie usytuowanych średnich miast, szczególnie tych tracących funkcje społeczno-gospodarcze.  Według ZMP proponowane w projekcie ustawy jednakowe zasady wspierania nowych inwestycji dla całego kraju spowodują, że duże inwestycje będą się koncentrować tylko  w dużych miastach i powiatach, przez które przebiegają autostrady i drogi ekspresowe,  w szczególności tych, w których jest większy poziom dopuszczalnej pomocy publicznej.  

Zdaniem zarządu ZMP, uczynienie ze spółek zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi instrumentu państwowego wsparcia nowych inwestycji na sztucznie określonych obszarach kraju powinno być poprzedzone umorzeniem udziałów i akcji miast, które 20 lat temu tworzyły te spółki zarządzające i które stracą na wejściu w życie nowych zasad wspierania inwestycji w Polsce.

W środę w Sejmie przedstawione zostało sprawozdanie Komisji Gospodarki i Rozwoju o rządowym projekcie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji. Posłowie wskazywali na „wkraczanie w kompetencje samorządów wojewódzkich” i „centralizowanie obrotu gospodarczego” oraz „ograbienie samorządów”.

Projekt został skierowany ponownie do pracy w komisji.
 

Szukasz więcej informacji dotyczących samorządu?
Poznaj LEX Administracja >>
Zdobądź wiedzę, dzięki której Twoja praca stanie się łatwiejsza


Zgodnie z projektem instrument zwolnień podatkowych dostępny będzie dla nowych inwestycji, które zgodnie z ustawodawstwem polskim oraz prawem Unii Europejskiej obejmują utworzenie nowego zakładu produkcyjnego oraz reinwestycje. Dotyczy to inwestycji spełniających kryteria ilościowe (nakłady inwestycyjne) i kryteria jakościowe zgodne ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), weryfikujące wpływ inwestycji na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki i wpływ na rozwój gospodarczy regionu.

Proponuje się całkowite odejście od ograniczeń terytorialnych przy stosowaniu instrumentu zwolnień podatkowych z zachowaniem zasad dotyczących przeznaczenia terenów. Dostępność instrumentu w zakresie terytorialnym pozostanie jedynie uzależniona od przeznaczenia terenu. Likwiduje to długotrwałą i obciążającą przedsiębiorcę procedurę zmiany granic specjalnych stref ekonomicznych oraz ograniczenie 25 tys. ha, na których można uzyskać wsparcie.

Spółki zarządzające staną się głównym punktem kontaktu w regionie w ramach systemu obsługi inwestora one stop shop oraz regionalnym koordynatorem udzielania pomocy publicznej w obszarze instrumentu zwolnień podatkowych i dotacji rządowej. Zadanie związane z obsługą inwestorów korzystających z pomocy publicznej będzie realizowane przez spółki zarządzające przy ścisłej współpracy z lokalnymi jednostkami i przy wsparciu MR i PAIH.
 

Rozwój regionalny - instrumenty realizacji i, Mirosław Stec

Rozwój regionalny - instrumenty realizacji i rola samorządu województwa