Przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego należy rozumieć przede wszystkim wspólnoty, które zamieszkują dane terytorium - podkreślano na Zgromadzeniu Ogólnym Związku Powiatów Polskich. W specjalnie przygotowanym stanowisku w tej kwestii możemy przeczytać, że same ustawy ustrojowe zakładają, iż ewentualne zmiany granic gmin i powiatów dokonywane są w sposób gwarantujący JST możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych. Zmiana granic gmin czy powiatów powinna być więc sytuacją wyjątkową.

W przedstawionym stanowisku Związek Powiatów Polskich apeluje o to, by zmiana granic jednostek samorządu terytorialnego mogła nastąpić wyłącznie po uzyskaniu zgody wszystkich zainteresowanych podmiotów. Ewentualne odstępstwa od tej zasady powinny być właściwie umotywowane i poprzedzać je powinno dokonanie analizy potencjalnych skutków dla zainteresowanych jednostek. Zdaniem Ludwika Węgrzyna - prezesa Zarządu ZPP - negatywnie należy również ocenić zmiany inicjowane wbrew woli mieszkańców zamieszkujących dany teren czy też zmiany stanowiące pretekst do „przejęcia” obecnych lub przyszłych terenów inwestycyjnych.

(wartowiedziec.org)

 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami