Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Pracownik prowadził działy specjalne produkcji rolnej w obrębie miasta. Zgodnie z art. 3 ustawy o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy, właściwy urząd gminy (urząd miejski) powinien wydać stosowne zaświadczenie potwierdzające ten fakt. Urząd miejski stoi na stanowisku, iż może to zrobić w odniesieniu do okresów sprzed 1984 r., po tej dacie odsyła do urzędu skarbowego.

Który z urzędów jest właściwy do wydania pracownikowi zaświadczenia i na jakiej podstawie?

Czy pracodawca może uznać zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy?

Odpowiedź

Właściwy do wydania pracownikowi zaświadczenia potwierdzającego okresy pracy w gospodarstwie rolnym jest urząd gminy. Przepisy nie wprowadzają rozróżnienia, iż przedmiotowe zaświadczenia do roku 1984 wydaje urząd skarbowy a po 1984 r. wydaje urząd gminy - podstawa prawna art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy (Dz. U. Nr 54, poz. 310 z późn. zm.) – dalej u.w.o.p.

Zdaniem Autorki pracodawca nie może uznać zaświadczenia wydanego przez urząd skarbowy gdyż właściwym organem w tym zakresie jest urząd gminy.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.w.o.p., na wniosek zainteresowanej osoby właściwy urząd gminy jest obowiązany stwierdzić, okresy jej pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym, wydając stosowne zaświadczenie w celu przedłożenia w zakładzie pracy.

Dokumentami potwierdzającymi poszczególne okresy pracy w gospodarstwie rolnym są księgi podatkowe, rejestry gruntów, ewidencja wojskowa, w której np. zaznaczony jest fakt odroczenia służby wojskowej w związku z prowadzeniem gospodarstwa, dokumentacja związana z ubezpieczeniem społecznym, majątkowym, osobowym oraz inne znajdujące się w dyspozycji urzędu (zob. Komentarz do ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy, autor: Rzetecka-Gil A., LEX/el., 2008).

Ponadto zgodnie z powołanym wyżej przepisem jeżeli urząd gminy, nie dysponuje dokumentami uzasadniającymi wydanie zaświadczenia o pracy zainteresowanej osoby w indywidualnym gospodarstwie rolnym, zawiadamia ją o tej okoliczności na piśmie. W tej sytuacji okresy pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym mogą być udowodnione zeznaniami co najmniej dwóch świadków zamieszkujących w tym czasie na terenie, na którym jest położone to gospodarstwo rolne.

Obowiązek wystawienia właściwego zaświadczenia przez urząd gminy wynika z ustawowego obowiązku, tak więc urząd gminy nie może odmawiać bez uzasadnienia wydania przedmiotowego zaświadczenia. Odmowa może nastąpić w przypadku faktycznego braku dokumentów, na podstawie których mogłoby nastąpić wydanie zaświadczenia.

Warto jeszcze dodać, iż w uzasadnieniu ewentualnego postanowienia odmawiającego wydania zaświadczenia urząd gminy powinien wymienić dokumentację zawartą w jego zasobach, którą badał i stwierdzić, czy to całość zasobów (także archiwalnych), które mogłyby dać odpowiedź na pytanie, czy strona prowadziła czy też nie gospodarstwo rolne w okresie wskazanym we wniosku (zob. wyrok NSA z dnia 31 maja 2010 r., I OSK 1633/09).

Warto jeszcze dodać, iż przepisy ustawy nie wymagają zatem od osoby zainteresowanej przedkładania pracodawcy innych dokumentów potwierdzających okresy jej pracy w gospodarstwie rolnym niż wydanych przez urząd gminy.

 

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.