Ustawa ma dostosować akty prawne regulujące organizację i funkcjonowanie portów do postanowień Unii Europejskiej - rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów.

 

Droga do portu będzie mogła być krajową

W ustawie o drogach publicznych dodano zapis, że w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) do polskich portów, będzie można zaliczyć drogę do kategorii dróg krajowych. W drodze rozporządzenia będzie to mógł określić minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, po zasięgnięciu opinii sejmików województw, a w miastach na prawach powiatu – opinii rad miast.

Czytaj też: Zwolnienie z PIT dla marynarzy nie tylko polskich statków>>

Wzmocnione zostaną kompetencje ministra gospodarki morskiej w zakresie zarządzania szeroko pojętymi terenami portowymi, wprowadzając obowiązek uzyskania zgody ministra na uzyskanie pozycji dominującej w podmiocie będącym użytkownikiem wieczystym nieruchomości w porcie.