Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2001).

Ustawa wprowadza zmiany w następujących aktach prawnych:
- ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 627, ze zm.),
- ustawie z dnia 23 października 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1446, ze zm.),
- ustawie z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U. poz. 970, ze zm.),
- ustawie z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 541, ze zm.),
- ustawie z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1273, ze zm.),
- ustawie z dnia 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2183),
- ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2281).

Podstawowym celem zmian wprowadzonych w ww. ustawach jest przesunięcie dnia wejścia w życie przepisów związanych z uruchomieniem zmodernizowanego Systemu Informatycznego Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPIK 2.0) - z 1 stycznia 2017 r. na 4 czerwca 2018 r. oraz dostosowanie do tego terminu innych terminów w tych ustawach wskazanych. Przesunięcie terminu wejścia w życie systemu CEPIK 2.0 ma umożliwić m.in. dostosowanie zewnętrznych systemów teleinformatycznych (w szczególności na poziomie starostw) do zasilania CEPIK.

Ponadto ustawa wprowadza możliwość podjęcia przez starostę postępowania o zatrzymaniu prawa jazdy kierującemu, który złamał przepisy, nawet jeśli policja fizycznie nie odebrała mu dokumentu. Dodatkowo umożliwiono staroście wystawienie na podstawie odpisu wyroku sądowego decyzji o skierowaniu kierowcy, który został zatrzymany podczas jazdy pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, na odpowiedni kurs reedukacyjny. Dotychczas starosta mógł skierować na kurs na podstawie informacji uzyskanych z Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK), jednakże dane te będą gromadzone dopiero po wejściu w życie przepisów wprowadzających CEPIK 2.0. Tym samym zlikwidowane zostały dwie istotne luki prawne.

Ustawa precyzuje również rodzaje pojazdów, którymi kierowanie w okresie obowiązywania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy będzie skutkowało wydłużeniem okresu zatrzymania dokumentu lub cofnięciem uprawnienia do kierowania pojazdami (naruszenie będzie musiało być związane z kierowaniem „pojazdem silnikowym”, a nie ogólnie „pojazdem”, które to pojęcie obejmuje, m.in. rowerem).
 

LEX Omega Administracja Samorządowa
Artykuł pochodzi z programu LEX Omega Administracja Samorządowa
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami