"Bardzo cieszę się, że doczekaliśmy tej chwili, bo od powstania koncepcji budowy linii tramwajowej do Fordonu upłynęło sporo lat. Na szczęście udało się nam przezwyciężyć wiele trudności. Jestem przekonany, że wykonawca sprosta wyzwaniu i za dwa lata tramwaje pojadą nową trasą" – powiedział prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski w czasie uroczystości podpisania umowy w miejscu przyszłej pętli tramwajowej.

Inwestor, spółka komunalna Tramwaj Fordon, przekaże 8 listopada wykonawcy teren budowy, a wkrótce potem mają rozpocząć się roboty.

Wykonawcą linii będzie konsorcjum firm, w którego skład wchodzą: Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe z Bydgoszczy (lider konsorcjum) oraz Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty Łódź SA, Ferco SA z Poznania, Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych "TOR-KRAK" z Krakowa, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz czeska spółka Metrostav.

Konsorcjum zwyciężyło w dwuetapowym przetargu, składając najtańszą ofertę o wartości 293 mln zł. Inwestycja ma zapewnione dofinansowanie unijne.

Koncepcja budowy nowej linii tramwajowej zrodziła się w latach 70. zeszłego wieku, gdy na wschodnim krańcu miasta rozpoczęto budowę dzielnicy mieszkaniowej Fordon. Przez lata inwestycja pozostawała w sferze planów przede wszystkim ze względu na duże koszty. Fordon, liczący obecnie ok. 70 tys. mieszkańców, z resztą miasta łączy kilka linii autobusowych.

Nowa linia tramwajowa będzie miała 9,5 km długości, prowadząc od istniejącej pętli przy ul. Wyścigowej do osiedla Mariampol na krańcu Fordonu.

Najtrudniejszym etapem inwestycji będzie budowa ponad półkilometrowej estakady nad torami kolejowymi i stacją Bydgoszcz Wschód. Powstanie tu nie tylko linia tramwajowa, ale także dwupoziomowy węzeł przesiadkowy i nowa stacja kolejowa.

Ogółem zaplanowano budowę czterech pętli tramwajowych, 14 par przystanków i niewielkiej zajezdni, a także ułożenie 25 km torów, przebudowę 9 km ulic i 31 przystanków, zainstalowanie 250 sygnalizatorów świetlnych.