Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego. Dokonana przez organ nadzoru ocena prawna przedmiotowej uchwały prowadzi do wniosku, że akt ten jest sprzeczny z prawem, tj. art. 88 ust. 1 Konstytucji RP , art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U z 2010 r. Nr 17, poz. 95) oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej .

W uchwale przewidziano między innymi możliwość świadczenia usługi polegającej na umieszczaniu reklam na tablicy ogłoszeń przy cmentarzu. Zapis powyższy pozostaje w oczywistej sprzeczności z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej , który upoważnia radę gminy do ustanowienia cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej. W doktrynie prawa administracyjnego wskazuje się, że potrzeby o charakterze użyteczności publicznej należą do takich potrzeb społecznych, które w danych warunkach cywilizacyjno-kulturowych i społeczno-gospodarczych są potrzebami elementarnymi, co w rezultacie oznacza, że każdemu członkowi danej zbiorowości społecznej (wspólnoty samorządowej) powinno się stworzyć stosowne warunki umożliwiające zaspokajanie tych potrzeb. Innymi słowy stwierdza się, że potrzeby o charakterze użyteczności publicznej są to potrzeby absolutne, "odczuwane bez względu na sytuację społeczną, w jakiej znajduje się człowiek. Zaspokojenie tych potrzeb umożliwia człowiekowi dopiero podjęcie jego społecznych funkcji. Jest to więc obiektywny warunek zaspokojenia aspiracji związanych z uczestnictwem w życiu zbiorowym i rozwojem osobowości. Potrzeby te mają one charakter podstawowy i występują powszechnie, wymagając niezawodnego i bezwzględnego zaspokajania w skali społecznej. Ich zaspokojenie jest nieodzownym warunkiem normalnego bytowania ludności oraz prowadzenia działalności gospodarczej, zwłaszcza w większych skupiskach ludzkich.

Wojewoda stwierdził zatem, że usługa polegająca na umieszczaniu reklam ma charakter usługi komercyjnej, a nie usługi komunalnej o charakterze użyteczności publicznej. Uregulowanie odpłatności za nią w akcie prawnym podejmowanym na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej było zatem pozbawione podstaw prawnych.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubuskiego z dnia 3 marca 2011 r. NK.II.4131.91.2011.SDud

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U z 2010 r. Nr 17, poz. 95)