Od 2006 roku w Radzionkowie mieszkańcy podpisywali umowy na dostawę wody i odbiór ścieków zawierające niedozwolone postanowienia. Gmina m.in. przewidywała rozwiązanie umowy przez każdą ze stron z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia bez podania przyczyny. Zgodnie z prawem, ponieważ woda jest specyficznym dobrem – jej dostawca nie może zaprzestać świadczenia usług. Wyjątek stanowią sytuacje wymienione w ustawie (m.in. nielegalny pobór wody czy nieprawidłowo wykonane przyłącze).


Ponadto gmina samowolnie uznała, że odbiorcy wody korzystający z niej w czasie budowy nie podlegają ochronie przewidzianej przez przepisy szczególne, np. nie mają gwarancji ciągłości w dostawie wody. Prezes UOKiK, stwierdziła, że parametry wody dostarczanej na cele budowy nie różnią się od określonych dla gospodarstw domowych. Rozróżnienie stosowane przez gminę było przede wszystkim niekorzystne dla konkretnych grup odbiorców, ponadto niezgodne z przepisami antymonopolowymi.


UOKiK uznał, że gmina złamała prawo, stosując zarówno praktyki ograniczające konkurencję, jak i naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Z uwagi na dobrowolne zobowiązanie się do zaprzestania tych praktyk, urząd postanowił nie wymierzać gminie Radzionków kary finansowej.