Jakie informacje zawarte w decyzji zezwalającej na wycinkę drzew osobie prywatnej mogą być udostępnione osobom trzecim, niebędącym stroną w postępowaniu?

Osoba prywatna uzyskała zgodę na wycinkę drzew. Sąsiad tej osoby wie, iż decyzja taka została wydana, nie zna jej treści, domaga się od burmistrza przekazania szczegółowych informacji zawartych w decyzji.

Czy ujawnienie ilości i gatunków drzew, na które wydano zgodę (lub nie) oraz podanie uzasadnienia decyzji jest dopuszczalne?

Jak w przekazywanej informacji określić położenie terenu objętego decyzją bez ujawniania danych osobowych - czy podanie nr ewidencyjnego działki i obrębu jest dopuszczalne?

Odpowiedź

W przedmiotowym przypadku udostępnione powinny zostać wszystkie żądane informacje – jeżeli znajdują się one w posiadaniu organu, do którego złożono wniosek o udostępnienie informacji.

Uzasadnienie

W przedmiotowym przypadku zastosowanie mają przepisy art. 8-28 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) - dalej u.o.o.ś. , stanowiące o dostępie do informacji o środowisku, nie zaś przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące uprawnień strony w postępowaniu administracyjnym.

W myśl art. 9 ust. 1 pkt 3 u.o.o.ś. , do informacji o środowisku i jego ochronie, podlegających udostępnieniu, w szczególności należą informacje o środkach administracyjnych dotyczących środowiska.

Dane o decyzjach zezwalających na usunięcie drzew są zamieszczane w publicznie dostępnych wykazach (art. 21 ust. 2 pkt 24 lit. f u.o.o.ś. ). Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 września 2010 r. w sprawie wzoru oraz zawartości i układu publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (Dz. U. Nr 186, poz. 1249) , w wykazie powinny się znaleźć takie dane jak: zakres przedmiotowy decyzji, obszar, którego decyzja dotyczy (zgodnie z podziałem administracyjnym kraju) oraz zastrzeżenia dotyczące nieudostępnienia informacji.

Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 u.o.o.ś. , organ administracji nie udostępnia informacji dotyczących danych osobowych – ale tylko w przypadku, gdy są to dane osób trzecich i jednocześnie, jeżeli udostępnienie takich informacji mogłoby naruszać przepisy o ochronie danych osobowych.

Dlatego też, w opisanym w pytaniu przypadku nie ma podstaw do wyłączenia z udostępnienia danych dotyczących przedmiotu decyzji, skoro dane te i tak z założenia powinny być dostępne za pośrednictwem wykazu.

Dane zawarte w publicznie dostępnym wykazie powinny stanowić tu punkt wyjścia. Zgodnie z art. 8 u.o.o.ś. , udostępnieniu podlegają wszystkie informacje znajdujące się w posiadaniu organu lub dla niego przeznaczone - a więc także uzasadnienie decyzji zezwalającej na usunięcie drzew. Informacje podlegają udostępnieniu w formie oraz w sposób wskazany we wniosku o udostępnienie informacji chyba, że nie jest to możliwe ze względu na środki techniczne, którymi dysponuje organ (art. 15 ust. 1 u.o.o.ś. ). Innymi słowy, w myśl ww. przepisów, organ powinien przygotować wykaz informacji, o jakie jest proszony we wniosku o udostępnienie. Dodatkowy nakład pracy z tym związany powinien znaleźć swoje odzwierciedlenie w opłacie za udostępnienie informacji (art. 26 ust. 2 u.o.o.ś.).

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 września 2010 r. w sprawie wzoru oraz zawartości i układu publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (Dz. U. Nr 186, poz. 1249)