W opinii Rady Ministrów, System Informacji Oświatowej (SIO) zorganizowany jest nieefektywnie, a zasady będące jego podstawą nie spełniają już swojej roli. Przyczyną tego jest znaczny postęp w technologiach informatycznych, jaki nastąpił od czasu uchwalenia ustawy. Zaradzić ma termu przygotowana nowelizacja ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 49, poz. 463, dalej jako ustawa).

SIO służy gromadzeniu danych dotyczących szkół i placówek oświatowych, nauczycieli, pracowników oświaty, uczniów, wychowanków, absolwentów etc. Dane te mają służyć celom statystycznym i pozwolić na lepsze prowadzenie polityki oświatowej (m.in. podnoszenie jakości nauczania, finansowanie zadań oświatowych). Jednymi z ważniejszych celów, do których wykorzystuje się zgromadzone informacje jest podział części oświatowej subwencji ogólnej między jednostki samorządu terytorialnego i kształtowanie wynagrodzeń nauczycieli.

Nowelizacja ustawy ma sprawić, że polityka oświatowa na każdym szczeblu – krajowym, regionalnym i lokalnym – będzie prowadzona sprawnie i odpowiadać będzie rzeczywistym potrzebom systemu edukacji. Usprawnione zostanie finansowanie zadań oświatowych, przez co środki pieniężne nie będą przekazywane na działania, gdzie pieniądze są marnotrawione bądź wykorzystywane w niewielkim stopniu. Wzmocnione mają być również nadzór i koordynacja działań instytucji nadzoru pedagogicznego.

Wśród proponowanych zmian znajduje się utworzenie rejestru publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek oświatowych będącego integralną częścią SIO. Każda jednostka umieszczona w rejestrze, będzie identyfikowana za pomocą swego numeru REGON, co ma zapewnić większą wiarygodność danych w rejestrze. Ponadto w SIO będą gromadzone dane jednostkowe uczniów i nauczycieli obejmujące dane identyfikacyjne oraz dziedzinowe (dot. ucznia lub nauczyciela – np. klasa, do której uczęszcza, stopień awansu zawodowego). Obydwie kategorie danych będą gromadzone w postaci zbiorów osobno dla uczniów i nauczyli. Dodatkowo, w przypadku uczniów, zbiór ma być uzupełniany o wyniki egzaminów przesyłane przez okręgowe komisje egzaminacyjne. Tym samym możliwe będzie szczegółowe prześledzenie ścieżki edukacyjnej każdego ucznia wpisanego do rejestru.

Proponowane zmiany mają na celu zastąpienie gromadzenia w SIO danych zbiorczych (dotyczących szkół i placówek oświatowych) przez informacje o konkretnych jednostkach – uczniach i nauczycielach. Pozwoli to na dokładniejsze określanie wysokości subwencji oświatowej kierowanej do jednostek samorządu terytorialnego.

Proponowane zmiany miałyby wejść w życie 31 października 2011 r.

Na podstawie: www.kprm.gov.pl