Jak poinformowano w piątek w szczecińskim magistracie, na zaproszenie skierowane do czterech producentów tramwajów odpowiedziała tylko bydgoska PESA. Pozostałe trzy firmy (polski Solaris, czeska Skoda i hiszpański CAF) nie skorzystały z możliwości składania ofert w dwuetapowym przetargu spółki Tramwaje Szczecińskie.

Oferta ma być oceniona w najbliższych tygodniach, a umowa podpisana jesienią tego roku.

PESA zaoferowała dostawę 22 tramwajów wraz ze specjalistycznym sprzętem technicznym do ich obsługi, częściami zamiennymi oraz pakietem szkoleń, w sumie za 150 mln zł netto. Pieniądze na zakup taboru pochodzić mają m.in. z kredytu bankowego i dofinansowania Unii Europejskiej.

Tramwaje mają być jednobryłowe o długości ok. 30 m. Będą mogły zabrać jednocześnie 200 pasażerów, przy czym 40 osób będzie mogło podróżować na siedząco.

Wyposażone będą w cyfrowy monitoring, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, dwie rozkładane rampy dla wózków, bezprzewodowy mobilny internet, elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Wszystkie tramwaje będą musiały być dostarczone do końca marca 2014 r., z czego pierwszych sześć ma trafić do Szczecina w ciągu 180 dni od chwili podpisania umowy. Pozostałych 16 między październikiem 2013 r. a marcem 2014 r.

W grudniu spółka Tramwaje Szczecińskie podpisała umowę z bankiem Millennium na udzielenie 80 mln zł kredytu na zakup tramwajów. Kredyt będzie spłacany do 2023 r. Reszta pieniędzy ma pochodzić z funduszy europejskich w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Według planów do 2014 r. w Szczecinie ma być 28 nowoczesnych tramwajów. W ub.r. na trasy wyjechało już sześć takich pojazdów.

Pesa Bydgoszcz zajmuje się budową, unowocześnianiem i naprawą taboru szynowego. Produkuje elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne oraz tramwaje niskopodłogowe; modernizuje i unowocześnia wagony pasażerskie wszystkich typów, elektryczne zespoły trakcyjne, lokomotywy i wagony towarowe.(PAP)

epr/ amac/