Umowa PPP została podpisana przez Starostę Żywieckiego Andrzeja Zielińskiego oraz Prezesa firmy InterHealth Canada Limited George’a Commandera. Przewiduje budowę nowego szpitala powiatowego w Żywcu za 140 mln zł. Partner prywatny przejmie również zadania świadczenia usług medycznych. Dodatkowo prawie 100 mln zł zostanie zainwestowanych w nowoczesne urządzenia i wyposażenie szpitala. Ponadto uratowana zostanie zabytkowa część starego szpitala, która odżyje na nowo jako centrum usług geriatrycznych. Wreszcie, nie tylko zachowane zostaną dotychczasowe miejsca pracy, ale stworzone zostaną nowe - dla lokalnego, małego i średniego biznesu. Potrzeba takich inwestycji w kraju i dlatego wysiłki w kierunku ich realizacji będą wspierane.
- Pamiętajmy, że wartość PPP mierzy się zamknięciem finansowym, tj. pozyskaniem finansowania dłużnego przez prywatnego partnera. W Polsce do tej pory żadne istotne PPP nie pozyskało finansowania dłużnego, więc trzymamy kciuki za powodzenie Waszej ciężkiej pracy – podkreśliła Minister E. Bieńkowska w swoim wystąpieniu podczas uroczystości.
- Przygotowanie dużego projektu infrastrukturalnego trwa kilka lat, więc oczywiście warto już dziś rozmawiać o planowanych projektach. Dobrze byłoby podjąć konkretne działania jeszcze w tym roku. Niektóre samorządy to robią i wspólnie musimy znaleźć najlepsze sposoby wsparcia tych działań – stwierdziła minister Bieńkowska. Zdaniem Minister, projekt szpitala powiatowego w Żywcu będzie dobrym wzorem dla samorządów i administracji rządowej.
Minister Bieńkowska pogratulowała społeczeństwu Żywiecczyzny, władzom powiatu i miasta oraz kanadyjskiemu partnerowi. - W ostatnim etapie przygotowania projektu tj. zamknięciu finansowym, wiele od niego zależy. Należy mieć nadzieję, że inwestycja w Żywcu jest pierwszą z wielu kolejnych udanych inwestycji w Polsce – podsumowała pani minister.
Po zakończeniu uroczystości odbyło się wspólne posiedzenie grup roboczych utworzonych w ramach Platformy Partnerstwa Publiczno-Prywatnego: ds. prawnych i finansowej oraz ochrony zdrowia.

Tematyka PPP będzie przedmiotem szerszych uzgodnień między państwami członkowskimi oraz instytucjami UE, podczas rozmów na temat przyszłych regulacji dotyczących funduszy strukturalnych po 2013 r.
Dotychczasowa debata, a także wnioski z piątego raportu kohezyjnego, raportu Markusa Pieper’a, jak również dyskusje prowadzone m.in. na forum EPEC (Europejskiego Centrum Wiedzy o PPP – wspólnej inicjatywy KE oraz EBI) jasno wskazują, że postulat szerszego stosowania modeli (bo jest ich wiele) partnerstwa publiczno-prywatnego, jak i innych instrumentów inżynierii finansowej oraz zwiększenia udziału prywatnych źródeł finansowania Polityki Spójności przy wdrażaniu funduszy UE jest w pełni podzielany przez wszystkich uczestników debaty.
Konieczne będzie natomiast uzgodnienie, w jakim zakresie dotychczasowe regulacje dotyczące PPP oraz innych instrumentów inżynierii finansowej, będą mogły być uproszczone bez szkody dla przejrzystości wydatkowania środków z funduszy strukturalnych, jak również uzgodnienie roli EBI we wdrażaniu i finansowaniu Polityki Spójności.
Propozycje legislacyjne KE będą prezentowane podczas posiedzeń grupy roboczej ds. działań strukturalnych (B.05) w Radzie. Temat PPP jest podejmowany w czasie polskiej Prezydencji – już na spotkaniu ministrów transportu 5 - 6 września w Sopocie przyjęto konkluzje Prezydencji w zakresie PPP w sektorze transportu. Ponadto kwestie związane ze stosowaniem tej formy realizacji zadań publicznych będą przedmiotem dyskusji podczas konferencji nt. instrumentów finansowych, organizowanej w dniach 27-28 października 2011 r. w Warszawie.
Należy podkreślić, że MRR w celu wsparcia PPP i zacieśnienia współpracy z samorządami stworzyło w ub.r. centrum kompetencji publicznych w zakresie PPP, a w styczniu tego roku zawarliśmy rządowo – samorządowe Porozumienie w sprawie Platformy współpracy w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego. To działa i przynosi efekty.

W przyszłym roku prawdopodobnie dojdzie do zamknięcia finansowego dla dwóch projektów hybrydowych (PPP w połączeniu z funduszami unijnymi): spalarni odpadów w Poznaniu
i projektu regionalnego Termy Gostynińskie. W ten sposób zostałaby osiągnięta miliardowa wartości kontraktów PPP.
Należy podkreślić, że partnerstwo publiczno-prywatne nie dotyczy tylko wielkich projektów i największych miast. Pojawiają się projekty regionalne, np. modernizacji i utrzymania dróg wojewódzkich i powiatowych. Widać aktywność w całej Polsce, np. w Muszynie (baseny – rekreacja), w Nowym Sączu (budynek sądu), w Zawoi (szkoły). Współpraca rozkwitła od uruchomienia Platformy PPP, chociaż już wcześniej, rozwijała się dobra współpraca instytucji rządowych z samorządami.
- Partnerstwo publiczno-prywatne w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 powinno być zdecydowanie częściej brane pod uwagę przy rozpatrywaniu różnych możliwych form realizacji zadań publicznych. W niektórych sektorach – zwłaszcza tam gdzie występują pewne, stabilne przychody, zastosowanie PPP może przynieść znaczne korzyści dla samorządu i przede wszystkim dla mieszkańców. W takim przypadku PPP powinno być wręcz domyślnym trybem realizacji projektu – powiedziała minister Bieńkowska - Przygotowując się obecnie do kolejnego okresu programowania bierzemy pod uwagę doświadczenia płynące z obecnej perspektywy i będziemy wskazywać samorządom obszary, w których zastosowanie PPP jest możliwe i rekomendowane – powiedziała pani minister.
Zdaniem MRR regiony, miasta i powiaty powinny mieć również opracowane własne strategie realizacji zadań publicznych – uwzględniające ich potrzeby, ale też i ograniczenia – także finansowe. Strategie te powinny jasno wskazywać możliwość wykorzystania partnerstwa publiczno-prywatnego.

Źródło: www.mrr.gov.pl