Jestem dyrektorem szkoły podstawowej ogólnodostępnej.

Czy do szkoły podstawowej ogólnodostępnej powinienem przyjąć z obwodu dziecko upośledzone w stopniu znacznym?

Odpowiedź

Dyrektor obwodowej szkoły podstawowej nie może odmówić przyjęcia dziecka upośledzonego w stopniu znacznym, zamieszkującego w jej obwodzie. Rodzice decydują o zapisaniu dziecka do wybranej przez siebie szkoły, bez względu na jej typ i rodzaj niepełnosprawności dziecka.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dalej u.s.o., nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18. roku życia. Obowiązek ten dotyczy wszystkich dzieci, niezależnie od stopnia upośledzenia umysłowego czy innego rodzaju niepełnosprawności.

Stosownie do zapisu art. 71b ust. 1 u.s.o. kształcenie specjalne może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach integracyjnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5 u.s.o. Rodzice decydują o zapisaniu dziecka do wybranej przez siebie szkoły, bez względu na jej typ i rodzaj niepełnosprawności dziecka, ponieważ zgodnie z art. 48 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.


W przypadku, gdy rodzice nie wyrażają z różnych powodów zgody na uczęszczanie swoich dzieci do szkół specjalnych, dyrektorzy szkół ogólnodostępnych stają przed koniecznością stworzenia niezbędnych warunków edukacyjnych uczniom niepełnosprawnym. W stosunku do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor szkoły zobowiązany jest do zapewnienia im specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w szczególności szkoła zobowiązana jest do zapewnienia: realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, odpowiednich warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć specjalistycznych i integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
 

Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.