Nowoczesny tabor czterem województwom dostarczy spółka Newag SA z Nowego Sącza. Podmiotem zamawiającym jest stworzona przez urzędy marszałkowskie Południowa Grupa Zakupowa, której liderem jest samorząd województwa świętokrzyskiego.

"To największy projekt, jaki do tej pory realizowaliśmy" - powiedział w środę marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas. Łącznie za 19 pociągów samorządy zapłacą 313 mln 657 tys. 395 zł. Tabor zostanie objęty 84-miesięczną gwarancją.

Po sześć składów trafi do województw: małopolskiego, świętokrzyskiego i śląskiego, a jeden na Podkarpacie. "Gdy podejmowaliśmy decyzję o realizacji tego projektu, to wierzących, że nam się uda, było niewielu" - przypomniał członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak.

Marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa uważa, że to ważny moment dla regionu. "Podpisywanie umów przekraczających 300 mln zł to nie jest codzienność. (...) Międzyregionalne połączenia kolejowe mają przyszłość. To jest bardzo ważne, żebyśmy poszli za ciosem, inwestując nie tylko w linie, ale także tabor" - powiedział. Dodał, że szczególnie się cieszy, że przetarg wygrała firma z jego województwa.

Zdaniem członka zarządu województwa śląskiego Stanisława Dąbrowy projekt zwiększy atrakcyjność kolejowych połączeń międzywojewódzkich. "Chodzi o to, by nasi mieszkańcy chętniej korzystali z połączeń między naszymi regionami" - mówił.

Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, pierwsze trzy pociągi zakupione przez region pojawią się na torach w drugiej połowie 2014 roku, a kolejne trzy - do końca stycznia 2015 roku.

Pociągi obsługiwać będą międzywojewódzkie trasy w pięciu relacjach: Kielce - Włoszczowa - Częstochowa; Kielce - Włoszczowa - Zawiercie - Katowice ; Kraków - Tunel - Kielce - Skarżysko-Kam. - Ostrowiec Świętokrzyski; Kraków - Tarnów - Rzeszów oraz Rybnik - Katowice - Kraków.

Zakup pociągów będzie dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jak wynika z przetargowej specyfikacji technicznej, pociągi mają rozwijać prędkość do 160 km/h i posiadać minimum 150 miejsc siedzących. Wewnątrz wagonów mają znajdować się wygodne siedzenia oraz tablice LED z informacjami dla podróżnych. Pociągi mają posiadać również m.in. toalety z obiegiem zamkniętym, przewijaki dla niemowląt, internetową sieć WiFi, półki na laptopy oraz gniazdka do ładowarek przy siedzeniach.

Pociągi mają być wyposażone także w system kontroli liczby pasażerów oraz punktualności składów. Zebrane w ten sposób dane na bieżąco będą transmitowane drogą radiową do komputera w urzędzie marszałkowskim.

W specyfikacji nie określono kolorystyki składów. Każde województwo będzie proponowało własny wzór, najczęściej nawiązujący do herbu lub logotypu regionu.