Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji pozwalają na prowadzenie egzekucji administracyjnej jedynie w stosunku do nielicznych i ściśle określonych świadczeń z pomocy społecznej tj. zasiłku stałego, pomocy pieniężnej dla rodzin zastępczych oraz pomocy dla uczących się i studiujących wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych (art. 8 § 1 pkt 12 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ).

Właśnie ogłoszona nowelizacja z dnia 12 lutego 2010 r. poszerza katalog świadczeń z pomocy społecznej, które nie mają podlegać egzekucji. Mają to być już wszystkie świadczenia pieniężne wypłacane przez ośrodki pomocy społecznej (art. 10 § 4 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ), czyli świadczenia, których zamknięty katalog określa przepis art. 36 pkt 1 ustawy z 2004 r. o pomocy społecznej. Przepis ten stanowi o następujących rodzajach świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej:

a) zasiłek stały,

b) zasiłek okresowy,

c) zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,

d) zasiłek i pożyczka na ekonomiczne usamodzielnienie,

e) pomoc dla rodzin zastępczych,

f) pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki,

g) świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą,

h) wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznanej przez sąd.



Warto dodać, że ustawodawca przewidział wprowadzenie analogicznych przepisów do egzekucji cywilnej.

Nowelizacja wejdzie w życie 31 marca 2010 r.


Przydatne materiały:

Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.)