Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Zakład posiada zbiornik bezodpływowy (szambo) na ścieki i nieczystości, lecz nie opróżnia go zgodnie z przepisami i odprowadza zgromadzone ścieki na pole. Spółka nie posiada pozwolenia wodnoprawnego na wyżej wymienioną czynność.

Kto powinien zająć się sprawą i przeprowadzić kontrolę: wójt czy starosta?


Odpowiedź:

Organem właściwym do wszczęcia i poprowadzenia postępowania jest wójt/burmistrz/prezydent miasta sprawujący kontrolę nad przestrzeganiem wymagań określonych w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g.


Jeśli w wyniku postępowania potwierdzi się zarzut nielegalnego odprowadzania nieczystości na pola, organ powinien skierować sprawę do sądu w związku z wykroczeniem, a ponadto powinien wydać decyzję, o której mowa w art. 6 ust. 7 u.u.c.p.g., w której ustali:
1) obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych;
2) wysokość opłat wyliczonych z zastosowaniem stawek, o których mowa w ust. 2;
3) terminy uiszczania opłat, o których mowa w pkt 1;
4) sposób i terminy udostępniania pojemników lub zbiorników w celu ich opróżnienia.


Uzasadnienie:

W myśl u.u.c.p.g. właściciele, którzy gromadzą nieczystości ciekłe w zbiornikach bezodpływowych, mają obowiązek okresowego ich pozbywania się w sposób zgodny z przepisami ustawy (art. 6 ust. 1 pkt 3b u.u.c.p.g.). Obowiązek ten powinien być udokumentowany poprzez okazanie umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych oraz dowodów płatności za korzystanie z jego usług.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów ustawy, m.in. przy zastosowaniu przepisów art. 379 i 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) – art. 9u u.u.c.p.g. Organy te w trybie art. 9v u.u.c.p.g. mogą wystąpić z wnioskiem do właściwego komendanta policji o pomoc, np. do przeprowadzenia czynności kontrolnych. Straż miejska lub upoważniony pracownik urzędu gminy ma prawo przeprowadzania kontroli sprawdzającej, w tym z punktu widzenia posiadania umowy na odbiór nieczystości ciekłych i dowodów płatności za ich odbiór.

Jeśli zakład nie będzie dysponował takim dokumentem, organ może najpierw wydać upomnienie i zobowiązać do zawarcia takiej umowy. Jeśli obowiązek taki nadal będzie niedopełniany, co zostanie wykazane w trakcie ponownej kontroli (o czym będzie uprzedzony), organ może wymierzyć mu mandat.
Przedsiębiorcy odbierający nieczystości ciekłe mają obowiązek przekazywania wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi), wykazu mieszkańców - właścicieli nieruchomości, z którymi mają zawartą umowę (art. 9o u.u.c.p.g.).

Zatem wójt powinien wiedzieć, kto takiej umowy nie posiada.
Za niewykonywanie obowiązków określonych w art. 5 ust. 1 u.u.c.p.g. grozi kara aresztu lub grzywny, zgodnie z art. 10 ust. 2 u.u.c.p.g.

Organ może także skierować sprawę do sądu, który może wymierzyć grzywnę do 5 tys. zł jako karę oddzielną w wyniku przeprowadzonego postępowania stwierdzającego winę właściciela posesji, zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 482).


Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.
 

Pełna treść komentarza dostępna jest w programie Prawo Ochrony Środowiska.
http://www.produkty.abc.com.pl/ochrona-srodowiska/