Uchwałą Rady Gminy Komunalny Zakład Budżetowy zostanie wniesiony aportem do Spółki z o.o. (100% udziału gmina), jako zorganizowane przedsiębiorstwo.

Czy konieczna jest wycena Komunalnego Zakładu Budżetowego czy też przekazanie powinno odbyć się według wartości księgowej?

Czy będzie objęcie udziałów przez Gminę, jeśli Spółka przejmuje zarówno aktywa jak i pasywa?

Odpowiedź

Spółka z o.o. powstała w ww. opisany sposób jest spółką z udziałem jednostek samorządu terytorialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 z późn. zm.) - dalej u.g.k. Do wnoszenia wkładów oraz obejmowania udziałów i akcji stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) oraz przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.) - dalej u.p.i.k.

Ustawa przewiduje w art. 22 stosowny tryb do tego rodzaju czynności. Ponieważ rozumiem, że zadania, które do tej pory wykonywane były przez Komunalny Zakład Budżetowy przejmie spółka z o.o. tryb ten wydaje się właściwy. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Czynności związane z likwidacją samorządowego zakładu budżetowego wykonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Jest to tryb likwidacyjny. Druga ewentualność to przekształcenie na podstawie art. 22 i 23 u.g.k. W przypadku przekształcenia zakładu na podstawie art. 22 i 23 u.g.k. nie występuje ani likwidacja w znaczeniu przedmiotowym (art. 55 k.c.), ponieważ wkładem jest mienie będące w dyspozycji zakładu budżetowego, a nie likwidacja podmiotowa, gdyż zakład budżetowy nie ma osobowości prawnej. Składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki.@page_break@

Zgodnie z przepisami prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki.

Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego

O ile przyjmiemy, że jest to drugi tryb, wyceny wnoszonych wkładów dokonują wspólnicy, a tutaj właściwy organ jst.

Przedmiot wkładu powinien być wyceniony w wartości rynkowej, która powinna być równa co najmniej wartości nominalnej udziałów (tutaj 100%).
Innymi słowy wartość aportów nie może być niższa od wartości nominalnej obejmowanych za nie udziałów, może jednak być wyższa. Kodeks spółek handlowych nie określa zasad wyceny wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek kapitałowych. W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, wyceny wnoszonych do spółki dóbr dokonują sami wspólnicy. Przyjmuje się, że przedmiot aportu powinien zostać wyceniony w wartości rynkowej. Wartość ta powinna być równa co najmniej wartości nominalnej udziałów.

Wyceny dokonuje się na dzień zawarcia umowy spółki. Umowa spółki powinna szczegółowo określać przedmiot wkładu niepieniężnego, osobę wspólnika wnoszącego aport oraz liczbę i wartość nominalną objętych w zamian udziałów. Tak stanowią przepisy kodeksu spółek handlowych w tej materii i obowiązują w tym zakresie także podmioty i spółki komunalne. W praktyce więc wycena jest konieczna (myślę tutaj o wycenie rzeczoznawcy) wtedy gdy nie da się określić wartości aportu na podstawie ewidencji księgowej. O ile jest to możliwe i wycena ta odpowiada wartości rzeczywistej aportu dodatkowa wycena jest moim zdaniem zbędna. Nie rozumiem natomiast pytania" Czy będzie objęcie udziałów przez Gminę, jeśli Spółka przejmuje zarówno aktywa jak i pasywa?", o ile pytający jest w stanie uściślić o co w nim chodzi postaram się ustosunkować do przedstawionego problemu.