Z wnioskiem o interpretację wystąpił samorządowy zakład budżetowy utworzony przez miasto na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.). Zakład jest gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która realizuje zadania własne miasta. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku CIT oraz podatku od towarów i usług. Dokonując rozliczeń ww. podatków posługuje się swoim numerem identyfikacji podatkowej.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. miasto planuje objąć samorządowe zakłady budżetowe centralizacją rozliczania podatku VAT, w związku z czym powstała wątpliwość, czy dla potrzeb rozliczania CIT zakład powinien posługiwać się swoim dotychczasowym odrębnym od miasta numerem NIP.

Dyrektor IS w Katowicach potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że jeżeli zakład budżetowy na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych pozostaje odrębnym podatnikiem to powinien na potrzeby tych rozliczeń posługiwać się swoim odrębnym NIP.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 z późn. zm.) podatnicy są obowiązani podawać identyfikator podatkowy na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru są obowiązane organy podatkowe lub celne.

Pomimo znaczących modyfikacji w zakresie sposobu rozliczania podatku VAT przez jednostki samorządu terytorialnego oraz prowadzone przez nie jednostki i zakłady budżetowe, przepisy ustawy obligują zakład do samodzielnego rozliczania podatku CIT.

Interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Katowicach z dnia 15 stycznia 2016 r., sygn. IBPP1/4512-1020/15/KJ

Źródło: sip.mf.gov.pl, stan z dnia 14 marca 2016 r.